ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: Fedora i18ngr update και κάλεσμα για font feedback

  • Subject: Re: Fedora i18ngr update και κάλεσμα για font feedback
  • From: Simos Xenitellis <simos74 [ at ] gmx [ dot ] net>
  • Date: Thu, 06 Jul 2006 09:17:24 +0100
On Thu, 2006-07-06 at 05:03 +0300, Faidon Liambotis wrote:
> Γειά,

> Σημ. το παραπάνω υπάρχει και στο LWN και με σχόλιο του Σίμου :-)
> Εγώ έχω να πω λίγο άσχετο με τις δοκιμές που κάνετε με το Fedora, και
> ζητώ προκαταβολικά συγγνώμη για το off-topic:
> Χρησιμοποιώ και εγώ DejaVu εδώ και αρκετό καιρό, λόγω Debian, η οποία
> μάλλον είναι η καλύτερη ελεύθερη γραμματοσειρά για ελληνικά.
> Παρολαυτά, με ενοχλεί αρκετά σε αρκετά γράμματα π.χ. 'χ', 'υ', 'ν', 'γ'
> (αν και τελυταία ψιλοσυνηθίσα).
> Δεν ξέρω γιατί, η αλήθεια είναι πως δεν από τυπογραφικά δεν σκαμπάζω και
> [...]

Πράγματι, μερικοί από τους χαρακτήρες όπως αυτοί που αναφέρεις παραπάνω
είναι κάπως διαφορετικοί από το τυπικό. Για παράδειγμα, στο ν, το πάνω
δεξιό κομμάτι γέρνει πάρα πολύ στα αριστερά.

Η ομάδα DejaVu δέχεται σχόλια για το πως μπορούν να βελτιωθούν οι
γραμματοσειρές. Για να πω την αλήθεια _θέλουν_ να λαμβάνουν τέτοια
σχόλια. Μπορείς είτε να περιγράψεις πως θα ήθελες να αλλάξουν οι
ελληνικοί χαρακτήρες, είτε και να στείλεις διορθωμένους τους ελληνικούς
χαρακτήρες σε επίρραμμα (patch) από το FontForge.

Ένα άλλο σημείο που μπορούμε να βελτιώσουμε, είναι να προσθέσουμε
hinting στο ελληνικά στη DejaVu Sans Mono και DejaVu Serif. Το hinting
είναι ειδικές πληροφορίες σε μια ειδική γλώσσα που δίνουμε σε κάθε
χαρακτήρα, και επιτρέπει το σύστημα να εμφανίζει τους χαρακτήρες όμορφα
ακόμα και σε μικρές διαστάσεις (π.χ. 8pt, 10pt). Ορισμένες οθόνες, όπως
TFT με 75dpi, δεν έχουν τον ικανό αριθμό εικονοστοιχείων για να
απεικονίσουν τους διανυσματικούς χαρακτήρες, οπότε χρειάζεται βοήθεια με
το χέρι.

Το να μάθεις τη διαδικασία hinting είναι σχετικά απλό· υπάρχουν οδηγίες
στο
http://dejavu.sourceforge.net/wiki/index.php/Hinting
Από εκεί και μετά, είναι μια διαδικασία με το χέρι· ανάλογα με τη μορφή
του χαρακτήρα δίνεις τις κατάλληλες εντολές. Είναι περισσότερο
επαναληπτική δουλειά παρά δύσκολη.

Για μία γεύση του πως φαίνεται η DejaVu σε διάφορες διαστάσεις και που
είναι καλό να βελτιωθεί, δες
http://dejavu.sourceforge.net/wiki/index.php/Testing_font_sizes

Αν χρειάζεσαι κάποια άλλη βοήθεια για την επαφή με την ομάδα της DejaVu,
επικοινώνησε μαζί μου ή γράψε στη λίστα εδώ.

Σίμος

πλοήγηση μηνυμάτων