ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: [Dioikitiko-symboylio-ellak] Βιβλιοθηκονομικό λογισμικό ανοιχτού κώδικα

  • Subject: Re: [Dioikitiko-symboylio-ellak] Βιβλιοθηκονομικό λογισμικό ανοιχτού κώδικα
  • From: Sarantos Kapidakis <sarantos [ at ] ionio [ dot ] gr>
  • Date: Sun, 31 May 2009 18:41:28 +0300
Εγώ προτείνω εξελληνισμό για ένα λογισμικό που θα στοχεύει πρωταρχικά τις
μεγάλες βιβλιοθήκες, όπως τις ακαδημαϊκές.
Για να αντικαταστήσει προγράμαματα όπως τα Horizon, Advance, Aleph, VTLS, κλπ.
Χώρο που το ABEKT δεν καλύπτει, παρά του ότι οι χώροι των πιθανών χρηστών
τους έχουν επικαλύψεις.

Γιαυτό προτείνω το koha.  Βέβαια, αν αποφασιστεί να γίνει κάτι στον τομέα
αυτό, μπορούν να εξεταστούν και άλλες λύσεις, όπως το evergreen ή το ABEKT
(με κατάλληλες προϋποθέσεις).  Αλλά το σημαντικό τώρα είναι να διαφανούν οι
πιθανές εγκαταστάσεις και το οφέλη.

Τέλος δεν κατηγορώ τα DSpace, Fedora κλπ, προσπαθώ να προλάβω τον παραλληλισμό
ως υποκατάστατα.

Για όσους θέλουν περισσότερες λεπτομέρειες για την καταλληλότητα του ΑΒΕΚΤ
για τον παραπάνω στόχο:

Το ΑΒΕΚΤ είναι φτιαγμένο για μικρές βιβλιοθήκες, αλλά πρόσφατα και αυτές
δεν έχουν την υποστήριξη που θα επιθυμούσαν, όπως λένε οι χειριστές του.
Το ABEKT δεν έχει όλα τα υποσυστήματα που χρειάζονται (π.χ. παρακολούθηση
παραγγελιών) σε μεγάλες βιβλιοθήκες.  Χρησιμοποιείται μεν στα σχολεία, τις
δημόσιες βιβλιοθήκες, κλπ, αλλά από καμία πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη
(νομίζω χρησιμοποιείται από 1 βιβλιοθήκη ΤΕΙ, της Πάτρας).
Όποιος αναρωτηθεί και ρωτήσει μια ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη γιατί δεν χρησιμοποιεί
ABEKT, θα δει τις ανάγκες που δεν καλύπτει, και γιατί δεν το επιλέγουν (έχω
θέσει τέτοια ερωτήματα στο παρελθόν).
Είναι θέμα διαφορετικού σχεδιασμού - για άλλες ανάγκες, δεν είναι θέμα ποιότητας.

Ο Πτολεμαίος ίσως ήταν για την εποχή του πιο ολοκληρωμένο (σε υποσυστήματα)
πρόγραμμα, αλλά ήθελε UNIX για να τρέξει, και δεν ήταν κατάλληλο για μικρές
βιβλιοθήκες την εποχή εκείνη.

Επίσης, το ΑΒΕΚΤ χρησιμοποιεί μόνο UNIMARC (όχι MARC21), τρέχει σε windows,
και δεν ξέρω σε τι βαθμό παρακολουθεί τις εξελίξεις των προτύπων που υλοποιεί.
Από την άλλη, έχει μερικά καλά και σπάνια υλοποιημένα χαρακτηριστικα (UNICODE,
ILL, κλπ).  Από τον καιρό που ήμουν στο ΕΚΤ έχω γνωρίσει το ΑΒΕΚΤ από κοντά,
και το έχω σε εκτίμηση.  Αλλά δεν κάνει για όλες τις βιβλιοθήκες.
Η τεχνογνωσία της ομάδας του ABEKT μπορεί να φανεί χρήσιμη για να γίνει
ένα λογισμικό ευρύτερης χρήσης, όπως ανέφερα.  Αλλά η βάση εκκίνησης
θα πρέπει να είναι τα πολύ πιο σύγχρονα OSS λογισμικά του εξωτερικού,
που προορίζονται για μεγάλες βιβλιοθήκες, ή κοινοπραξίες βιβλιοθηκών.

Δεν ξέρω τα σχέδια του EKT για το ΑΒΕΚΤ, αλλά πολλές φορές στο παρελθόν
ακόμα και η συνέχιση της ανάπτυξής ήταν υπό συζήτηση.  Σίγουρα μεγάλες
βιβλιοθήκες δεν μπορούν να στηριχτούν σε λογισμικό που δεν έχει εξασφαλισμένη υποστήριξη.

Σαράντος

On Sun, May 31, 2009 at 05:30:55PM +0300, Nick Toumpelis wrote:
> Απ'όσο γνωρίζω το ABEKT ικανοποιεί όλες τις ανάγκες μιας σύγχρονης
> βιβλιοθήκης και κάνει χρήση των γνωστών βιβλιοθηκονομικών προτύπων, αν
> και δεν είναι λογισμικό ανοιχτού κώδικα. Δεν ξέρω αν η ομάδα ανάπτυξης
> του ΑΒΕΚΤ έχει κάποιο σχέδιο να ανοίξει το κώδικα του ΑΒΕΚΤ στο μέλλον.
>
> Μια διευκρίνηση για τα DSpace, Fedora και Εprints: αυτά δεν αποτελούν
> συστήματα αυτοματισμού βιβλιοθηκών αλλά αποθετηρίων ανοιχτής πρόσβασης,
> οπότε και είναι λογικό να μην είναι καλή λύση για το σκοπό που αναφέρθηκε
> (της διαχείρησης) και να μην είναι συμβατά με MARC, Z39.50 κ.λπ.

> [...]

Σαράντος Καπιδάκης
Καθηγητής
Εργαστήριο Ψηφιακών Βιβλιοθηκών και Ηλεκτρονικής Δημοσίευσης
Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας
Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ιωάννου Θεοτόκη 72
49100 Κέρκυρα
Τηλ. 26610-87413, 697-2473957, Φαξ 26610-87441, email:sarantos [ at ] ionio [ dot ] gr

πλοήγηση μηνυμάτων