ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: [Dioikitiko-symboylio-ellak] Ena Kalo paradeigma open source pharmacy software....

  • Subject: Re: [Dioikitiko-symboylio-ellak] Ena Kalo paradeigma open source pharmacy software....
  • From: Sarantos Kapidakis <sarantos [ at ] ionio [ dot ] gr>
  • Date: Sun, 31 May 2009 16:37:00 +0300
Πέρα από την πρόταση αυτή, στην οποία απαντώ σε χωριστό email, έχω και
μια άλλη πρόταση να κάνω, για OSS λογισμικό:

Το KOHA (http://koha.org).

Πρόκειται για ένα OSS σύστημα αυτοματισμού βιβλιοθηκών.
Υπάρχουν και άλλα OSS συστήματα, όπως το evergreen - http://www.open-ils.org,
που καταδεικνύει την ανάγκη που υπάρχει για τη δημιουργία και χρήση τους.
Επίσης, τα περισσότερα λογισμικά ψηφιακών βιβλιοθηκών (dpsace, fedora, eprints,
greenstone, κλπ) είναι ανοικτού κώδικα, αλλά δεν χρησιμοποιούν τα ίδια πρότυπα
(MARC, Z39.50) με τους καταλόγους, για να μπορούν να τους αντικαταστήσουν.
(Και δεν περιλαμβάνουν τα άλλα υποσυστήματα: περιοδικά, παραγγελίες βιβλίων,
δανεισμό, κλπ).

Το koha θα είναι χρήσιμο σε πάρα πολλές μικρές, δημοτικές, κλπ βιβλιοθήκες της χώρας,
και το έχουν αγκαλιάσει διάφοροι βιβλιοθηκονόμοι.
Ήδη υπάρχουν εθελοντές από το χώρο των βιβλιοθηκών που μεταφράζουν το koha στα Ελληνικά.

Αλλά για να πιάσει τη μεγάλη αγορά, τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες,
πρέπει να έχει επίσημη υποστήριξη από κάποιο γνωστό και αξιόπιστο φορέα,
όπως το ΕΔΕΤ ή το GUNET.
Διαφορετικά οι βιβλιοθήκες δεν θα εμπιστευτούν τα δεδομένα τους σε λογισμικό
(ανοικτού κώδικα ή όχι) που δεν έχει υποστήριξη.
Πιστεύω το koha θα έπρεπε να έχει μια πορεία αντίστοιχη / παράλληλη με αυτή του eclass.

Αυτή τη στιγμή οι ακαδημαϊκές (και όχι μόνο) βιβλιοθήκες πληρώνουν μεγάλα ποσά
για την υποστήριξη των συστημάτων τους, μη έχοντας άλλες επιλογές, και χωρίς
να γίνονται αποδέκτες της αντίστοιχης ποιότητας υποστήριξης.

Η στιγμή για ένα έργο καταλόγου βιβλιοθηκών είναι κατάλληλη, καθώς η μη χρηματοδότηση
των καθέτων δράσεων των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών θέτει θέματα δυνατότητας συντήρησης
του υπάρχοντος λογισμικού, και υπάρχουν διάφορες συζητήσεις για αλλαγή λογισμικού
και στροφή προς λογισμικά ανοικτού κώδικα.  Αλλά επειδή το κόστος μιας αποτυχίας
σε μια βιβλιοθήκη θα είναι μεγάλο, δεν το επιχειρούν αν δεν υπάρχει ήδη υποστήριξη.

Η ύπαρξη κοινού λογισμικού στις βιβλιοθήκες δεν έχει μόνο οικονομικά πλεονεκτήματα,
ή θα επιτρέψει να χτίσουν νέες υπηρεσίες πάνω σε αυτό (για το ανοικτό λογισμικό),
αλλά θα λύσει πολλά προβλήματα διαλειτουργικότητας μεταξύ του περιεχουμένω αυτών,
βελτιώνοντας την εύρεση και παρουσίαση του περιεχομένου των καταλόγων τους.

Επίσης, υπάρχει και Ελληνική τεχνογνωσία στα πρότυπα που εμπλέκονται (π.χ. ΑΒΕΚΤ
- EKT και Πτολεμαίος - Πανεπιστήμιο Κρήτης) που μπορούμε πιθανώς να την εκμεταλλευτούμε
για επεκτάσεις / βελτιώσεις που θα χρειαστούν.
Μπορούμε εύκολα να βρούμε και βιβλιοθηκονόμους που να βοηθήσουν από τη σκοπιά τους.

Νομίζω πως η κατάλληλη στιγμή για το koha είναι τώρα.
Στη διάθεσή σας και για οποιεσδήποτε άλλες πληροφορίες, καθώς ξέρω καλά το χώρο εφαρμογής του.

Σαράντος