ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Επιστολή για την Προμήθεια Υπολογιστών στα Γυμνάσια

  • Subject: Επιστολή για την Προμήθεια Υπολογιστών στα Γυμνάσια
  • From: "Theodoros G. Karounos" <karounos [ at ] eellak [ dot ] gr>
  • Date: Tue, 11 Dec 2012 11:57:33 +0200
Για ενημέρωση.

---------- Forwarded message ----------
From: *Pantelis Koukousoulas*
Date: Tuesday, December 11, 2012
To: Thanasis Priftis <thanasis [ dot ] priftis [ at ] gmail [ dot ] com <javascript:_e({}, 'cvml',
'thanasis [ dot ] priftis [ at ] gmail [ dot ] com');>>
Cc: ubuntu-gr [ at ] lists [ dot ] ubuntu [ dot ] com <javascript:_e({}, 'cvml',
'ubuntu-gr [ at ] lists [ dot ] ubuntu [ dot ] com');>

Χαίρετε και συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία!

2012/12/11 Thanasis Priftis <thanasis [ dot ] priftis [ at ] gmail [ dot ] com>:
> *Παραθέτουμε ένα σχέδιο επιστολής απο την ΕΛΛΑΚ,

Εννοείτε ΕΕΛΛΑΚ σωστά;

> για συζήτηση, με στόχο την
> κοινοποίηση του προβληματικού τρόπου υλοποίησης του διαγωνισμού στην
> Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Πολύ ωραία :)

> *
> *"Η επιστολή αυτή σας κοινοποιείται με αφορμή τον προβληματικό τρόπο
> υλοποίησης του διαγωνισμού για 26.400 Φορητούς Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές
> (Laptops) και 1.760 WiFi Access Points. Πιστεύουμε ότι ο διαγωνισμός αυτός
> έχει μια σειρά απο πολύ σημαντικά προβλήματα αφού:
>
> - Δεν έχει γίνει με τον αποτελεσματικότερο σχεδιασμό για τα σχολεία και
> τους μαθητές. Απλά, θα είναι μια ακόμη επιχείριση με εμπορικό χαρακτήρα
εις
> βάρος της εκπαίδευσης.

Ίσως κάτι σαν:
"Δεν πείθει ότι σχεδιάστηκε με τον αποτελεσματικότερο τρόπο ως προς το
συμφέρον των σχολείων και των μαθητών. Δίνει την εικόνα ότι θα ωφελήσει
μόνο τους προμηθευτές εις βάρος της εκπαιδευτικής δραστηριότητας."

> - Δεν λαμβάνει υπόψη την εμπειρία απο προηγούμενες ανάλογες προμήθειες
> εξοπλισμού, όπως αυτή του 2009.

+1

> - Δεν αξιοποιεί τις υφιστάμενες υποδομές και πρωτοβουλίες στα σχολεία και
> το εκπαιδευτικό σύστημα.

+1

> Έρχεται να προστεθεί ως μια ακόμη προμήθεια
> εξοπλισμού, χωρίς κατάλληλη προετοιμασία.

"Φαίνεται να αποτελεί μια ακόμα αποσπασματική προμήθεια εξοπλισμού,
χωρίς ουσιαστικό γενικότερο σχέδιο."

> - Δεν δημιουργεί συνθηκές τοπικής ανάπτυξης, τεχνογνωσίας και οικονομικής
> δραστηριότητας.

+1

> Στοχεύει στη διανομή τεράστιων ποσών σε λίγους, χωρίς να
> λαμβάνει υπόψη τις δυνατότητες ενεργοποιήσης υπαρχόντων μηχανισμών.

Συμφωνώ ως προς το ότι μπορεί να θεωρηθεί άδικη αναδιανομή κρατικού
χρήματος προς όφελος λίγων, μέσω τεχνητής δημιουργίας ολιγοπωλιακών
καταστάσεων (εγγυητικές επιστολές, υπερβολικά περιοριστικοί όροι
ώστε να αποτρέπονται εναλλακτικές τεχνολογίες όπως π.χ., ARM-based
netbooks ή thin clients ή x86-based multi-seat desktops με ΕΛ/ΛΑΚ όπου
η ένταση θα ήταν στην έρευνα και ανάπτυξη αντί για τη μεταπώληση κλπ).

Αυτό δε σημαίνει φυσικά όπως κάποιος παρατήρησε στην LGU ότι θα
πρέπει να δίνονται έργα πολλών εκατομμυρίων σε μικρές εταιρείες χωρίς
εγγυητικές επιστολές, αλλά ότι θα πρέπει να επανεξεταστεί το ποια έργα
χρειάζεται πραγματικά να είναι "μεγάλα" και ποια μπορούν να χωριστούν
αποδοτικά σε μικρότερα, διευρύνοντας έτσι τον ανταγωνισμό.

Επίσης με βάση το πιο καλό επιχείρημα που έχω ακούσει ως τώρα
προς υπεράσπιση της επιλογής για laptops (το ότι πολλά γυμνάσια
δεν έχουν αίθουσες διαθέσιμες για να γίνουν εργαστήριο πληροφορικής)
φαίνεται ξεκάθαρα ότι αυτή η "κεντρικοποίηση" (δηλ. ότι υποχρεωτικά
όλα τα γυμνάσια της χώρας θα έχουν "φορητά" εργαστήρια επειδή
κάποια δεν έχουν αίθουσες) αδικεί και είναι εις βάρος αυτών που
έχουν τέτοιες αίθουσες και τις έχουν ήδη διαμορφώσει.

Το σωστό θα ήταν όπως στις ανεπτυγμένες χώρες, να υπάρχουν
2 "framework packages": "Προμήθεια φορητού εργαστηρίου" ή
"προμήθεια desktops". Έτσι το κράτος μπορεί (έστω στη θεωρία)
να διαπραγματευτεί ένα καλό πλαφόν για τις τιμές του hardware
και των σχετικών υπηρεσιών κεντρικά και κάθε σχολείο να επιλέξει
το πιο οικονομικό/αποτελεσματικό γι αυτούς framework package.

Οι υπάρχοντες μηχανισμοί που μπορούν να ενεργοποιηθούν αλλά
δεν ελήφθησαν υπόψη ποιοι είναι;

> Πιο συγκεκριμένα, η εμπειρία απο τη μαζική διάθεση υπολογιστών στα
γυμνάσια
> της χώρας το Σεπτέμβριο του 2009 είναι χαρακτηριστική για το πως αστοχούν
> μεγάλα κεντρικά έργα προμήθειας εξοπλισμού. Ενώ όλοι γνωρίζουμε τι ακριβώς
> συνέβη, ουδέποτε είδε το φως της δημοσιότητας κάποια επίσημη μελέτη,
έρευνα
> ή έγγραφο που να αναφέρεται στην αξιοποίηση των παραδοτέων του έργου
> εκείνου.

Σωστό. Η λεγόμενη "αξιολόγηση" που έχει γίνει η καραμέλα όλων των
διοικούντων,
όταν πρόκειται για τα δικά τους έργα ξεχνιέται επιμελώς από ότι φαίνεται ...

> Ζητάμε την ακύρωση του έργου αυτού, με βάση τις προδιαγραφές με τις οποίες
> έχει προκηρυχθεί, και προτείνουμε ένα νέο μοντέλο προμήθειας υπολογιστών
> για τους μαθητές με βασικά στοιχεία του:
>
> - Την αποκεντρωμένη υλοποίηση των προμηθειών μέσα απο τις σχολικές
> επιτροπές και τοπικές εταιρείες που θα αναλάβουν την υποστήριξη και τη
> συντήρηση του εξοπλισμού, καθώς και την ευέλικτη υλοποίηση της παραγγελίας
> του έργουν είτε με χαρακτηριστικά laptop είτε με προδιαγραφές desktopν
> βασισμένα στις ανάγκες των υποδομών του σχολείου και των μαθητών της
> εκάστοτε σχολικής μονάδας

desktopv -> desktop.

Σωστό. Το κεντρικό κράτος έχει ρόλο στον καθορισμό ορισμένων ελάχιστων
προδιαγραφών με βάση το να μπορεί να υποστηριχθεί το διδακτικό πρόγραμμα
(Π.χ., ως προς την ποιότητα του hardware, την ελάχιστη παρεχόμενη εγγύηση
κλπ) και ως προς τις τιμές (ορισμός κάποιων μέγιστων ως προς τα hourly rates
για τις υπηρεσίες και τις τιμές του hardware).

Από εκεί και πέρα οι νέοι δήμοι έχουν μια χαρά τη δυνατότητα να κάνουν
τοπικούς διαγωνισμούς και το έργο έτσι να τελειώσει και γρηγορότερα από
όσο προβλέπεται με την "κεντρική μέθοδο" (10 μήνες).

http://www.ellak.gr/index.php?option=com_openwiki&Itemid=103&id=ellak:protaseis_gtlg
> )

Ίσως και οι δυνατότητες εθελοντικής προσφοράς από τα τοπικά LUGs όπου
υπάρχουν. Δεν ξέρω μέχρι στιγμής να έχει ζητηθεί από κάποιο LUG να βοηθήσουν
εθελοντικά σε εγκατάσταση σχολικού εργαστηρίου με ΕΛ/ΛΑΚ και η απάντηση
να ήταν αρνητική.

> Το μοντέλο αυτό μπορεί να είναι αποδοτικότερο ως προς την τιμή μια και το
> κόστος απόκτησης όλων των πακέτων λογισμικού είναι μηδενικό, ενώ η
προσφορά
> των εταιριών θα επικεντρώνεται στην υποστήριξη και συντήρηση  του
> εξοπλισμού.

Το κόστος απόκτησης -> κόστος αδειοδότησης. Μπορεί π.χ., κάποιος να πληρώσει
100 ευρώ για την υποστήριξη ενός μηχανήματος για ένα χρόνο κατά την απόκτηση
αλλά το κόστος αυτό αφορά υπηρεσίες, όχι άδειες.

Υποστήριξη και συντήρηση του εξοπλισμού + ένα μικρό μέρος στην ανάπτυξη και
συντήρηση  του λογισμικού που υποστηρίζεται. Είναι μικρό μέρος γιατί κατά
κανόνα
το μεγαλύτερο μέρος της λειτουργικότητας είναι δωρεάν λόγω της συνεργατικής
ανάπτυξης και των εν πολλοίς κοινών αναγκών.

> Είναι επίσης αποτελεσματικότερο ως προς επαναχρησιμοποίηση των
> υφιστάμενων υποδομών αφου επιτρέπει στο κάθε εκπαιδευτικό ίδρυμα, μέσα από
> ευέλικτες και ανοικτές προδιαγραφές, να επιλέξει τον εξοπλισμό που θα τις
> συμπληρώσει και ενισχύσει.

+1

Στα γυμνάσια/λύκεια το πιο σημαντικό πιστεύω είναι να επιτευχθεί πρώτα μια
αναλογία 1:1 σε μαθητές / υπολογιστή (με πάνω-κάτω ίδια εμπειρία χρήσης
φυσικά) και από εκεί και πέρα να υπάρχει έμφαση σε επιπλέον εξοπλισμό
όπως projector, εργονομία κλπ.

> Από πληθώρα δράσεων και μελετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκύπτει ότι απο
> λύσεις Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού  Ανοιχτού Κώδικα προκύπτουν, τόσο
> εξοικονόμηση πόρων, καθώς δεν δημιουργούνται απαιτήσεις για την αγορά και
> ανανέωση αδειών χρήσης λογισμικού, όσο και ενίσχυση της τοπικής οικονομίας
> με τη συμμετοχή τοπικών εταιρειών σε ανάλογες προσπάθειες αφου δίνεται  η
>  δυνατότητα  σε  μικρομεσαίες  επιχειρήσεις  να καταθέτουν προτάσεις για
> σχετικά έργα, δημιουργώντας έτσι πληθώρα επιλογών στην συντήρηση και
> υποστήριξη του έργου.

Για παραδείγματα τέτοιων μελετών:
https://joinup.ec.europa.eu/software/studies

Επίσης επειδή οι μικρές αυτές εταιρείες θα έχουν κατά κανόνα αρκετά
διαφορετικά
υπόβαθρα και εμπειρία πέραν των βασικών (π.χ., κάποιοι θα ξέρουν φυσική
γλώσσα
κάποιοι θα ξέρουν υπολογιστική γεωμετρία / τεχνητή όραση κλπ) και κάθε
βελτίωση
αυτόματα ωφελεί όλους, η πρόοδος γενικά είναι πολύ μεγαλύτερη όταν έχεις ένα
οικοσύστημα από "μικρούς" + την υποχρέωση όλο το λογισμικό που φτιάχνουν να
είναι ΕΛ/ΛΑΚ  αντί για 2-3 μεγάλους "εθνικούς μεταπωλητές".

> Για τους λόγους αυτούς το παρόν κείμενο κοινοποιείται σε όλες τις αρμόδιες
> μονάδες της Ευρωπαικής Επιτροπής με στόχο την προκήρυξη του έργου με
> αποτελεσματικότες και αποδοτικότερες προδιαγραφές που θα βασίζονται σε
> λύσεις Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού  Ανοιχτού Κώδικα."*

Και γενικά χρηστής διαχείρισης και δημοσίου συμφέροντος.

-----

Γενικά συμφωνούμε στο περιεχόμενο της επιστολής.

Πιστεύετε ότι έχει νόημα ως ΕΕΛ/ΛΑΚ να στείλετε και παρατηρήσεις
στη διαβούλευση για το διαγωνισμό;

Π.χ., σχετικά με τις προδιαγραφές ότι το κομμάτι που σχετίζεται με το
Linux είναι πολύ ασαφές, π.χ., δε ζητούνται επιδόσεις με βάση κάποιο
μετροπρόγραμμα (π.χ., PhoronixTestSuite/OpenBenchmarking.org)
δεν υπάρχει απαίτηση για ανοιχτούς οδηγούς / firmware κλπ κλπ.

Αυτό απαξιώνει την επιλογή του Linux ως πλατφόρμας και δημιουργεί
μελλοντικά προβλήματα για τα σχολεία που θα θελήσουν να μεταβούν
σε ΕΛ/ΛΑΚ π.χ., στα πλαίσια σχετικής πρωτοβουλίας σε επίπεδο δήμου
και θα διαπιστώσουν ότι τα μηχανήματα που τους πούλησαν στην
πραγματικότητα είναι ασύμβατα π.χ., με μεταγενέστερες εκδόσεις
του Linux λόγω κλειστών οδηγών.

Χαιρετισμούς,
Παντελής