ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: ARXEIO ERT STO DIADIKTYO

On Monday 10 December 2007, Konstantinos Margaritis wrote:

> νομίζω πάντως ότι αξίζει τη συζήτηση το θέμα, είναι σημαντικό και σε
> τελική ανάλυση, όπως είπε και ο Νίκος Δήμου, μας αφορά άμεσα γιατί
> *εμείς* πληρώνουμε την ΕΡΤ.

Ωραία, να το γράψω πιο διαφωτιστικά.

Καταρχάς, μιλάμε για web application, όχι για ένα php script που θα
γράψει κάποιος σε ένα ΣΚ.

Οπότε το όλο θέμα ξεκινάει από το σχεδιασμό της εφαρμογής και από αυτά
που ζητάει ο πελάτης (στην περίπτωσή μας η ΕΡΤ) από τον developer.
Υπάρχει ένα δέντρο επιλογών, πάνω πάνω έχει:

1) Αποφασίζω να αφήνω τους web clients να κατεβάζουν ολόκληρο το video
που θα τους σερβίρω

2) Αποφασίζω να κάνω τη ζωή των χρηστών/επισκεπτών αρκετά πιο δύσκολη
στο να βουτήξουν το αρχείο.

Αν ο manager επιλέξει το 1, τότε όλα είναι μέλι γάλα. Βάζεις ένα
Streaming Media server και τέλος. Μπορείς στην (καλύτερη) να είναι
ogg/theora streaming server.

Αν ο manager επιλέξει το 2, παρόλο που γνωρίζει πως ο power user πάντα
θα καταφέρνει να ρουφάει το video (βλέπε περιπτώσεις youtube-grabbers)
και παρόλο που ξέρει πως μπορώ κάλλιστα να στήσω μια κάμερα μπροστά
στην οθόνη του υπολογιστή και να τα "κλέβω", ΑΝ έπειτα από όλα αυτά
ΑΚΟΜΑ έχει το κόλλημα, τότε θα πρέπει στην υλοποίηση ο web browser να
τρέχει τον media player (browser plugin) και αυτός ο media player να
τσιμπάει το αρχείο από το server side κομμάτι και εκεί πέρα για
security, ό,τι τον φωτίσει ο θεός, πχ: encrypted httpRequest parameter
στον browser media player και άλλα τέτοια κουλά.

Το πρόβλημα όμως ήδη είναι πως φτάσαμε στο client side κομμάτι (web
browser) και στον player που θα πρέπει να τρέχει (με plugin).

Από τέτοιες τεχνολογίες εγώ ξέρω να υπάρχουν:

1) mplayer/vlc/koko/lala open source media player plugin, τα οποία όμως
δε μας κάνουν γιατί είναι πολύ εύκολο να σώσεις το αρχείο που σου
αναπαράγουν (το mplayerplug-in έχει και ένα κουμπί 'Save video').

2) οι π@π@ρ1ες της Microsoft

3) adobe flash media player, τον οποίο μάλιστα ΠΑΛΙ σου επιβάλει ο
server σε μορφή .swf (οπότε θεωρητικά εγώ δεν μπορώ να επέμβω στο .swf
player που μου φορτώνει το youtube και να του προσθήσω ένα 'Save video'
κουμπάκι).
Ούτε μπορώ να επέμβω στο adobe flash plugin που χώνω στον firefox επειδή
κι αυτό είναι proprietary.

Οπότε, από τις 3 λύσεις, εξαιτίας της design απόφασης, ξεμένω με τις 2
τελευταίες, οι οποίες είναι ΚΑΙ οι 2 proprietary. Bye Bye Open Source.

Απλά τυχαίνει η λύση 3) να υποστηρίζει Linux.

Αν όμως μιλήσουμε φιλοσοφικά, πως η ΕΡΤ είναι καλό επειδή είναι κρατικός
οργανισμός και μπλα μπλα ... να χρησιμοποιεί full-open source λύσεις
από την κορφή μέχρι τα νύχια, τότε ούτε η λύση 3) μας κάνει, παρόλο που
μας βολεύει επειδή παίζει.

Για να είναι fully open source στο τεχνικό κομμάτι, θα πρέπει η διοίκηση
της ΕΡΤ να αποφασίσει η συγκεκριμένη υπηρεσία να παρέχεται και ως
νοοτροπία open source: δηλαδή να μπορούμε να κατεβάζουμε τα videos σαν
άνθρωποι.

Οπότε, για να το κάνω σούμα: Αυτή τη στιγμή, όπως είναι τα πράγματα στο
Linux με τα videos, τις πατέντες κλπ (δηλαδή μπάχαλο), ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ
διοικητικά στην ΕΡΤ πήρανε μια απόφαση η οποία όμως δένει τα χέρια του
developer σε 2 μόνο πιθανές λύσεις από τις συνολικά 3-4 που υπάρχουν
στον πλανήτη, ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟΤΕ το open source πάει περίπατο. Το
καλύτερο που μπορούν να κάνουν είναι να υποστηρίξουν Linux με
proprietary λύση.

Διαλέξτε και πάρτε. Προφανώς διαλέξανε να κάνουν develop σε
Microsoft ...

> Χωρίς να είμαι ειδικός στο video streaming, δεν είναι αναγκαίο να
> απαιτήσουμε open source λύση στο server side κομμάτι, μόνο υποστήριξη
> στον client. Server side, ας χρησιμοποιήσουν όποια λύση θέλουν, απλά
> να χρησιμοποιήσουν "σχετικά" ανοιχτά πρότυπα". Π.χ. mpeg4, H.264 και
> χωρίς τη χρήση flash player, που σε τελική ανάλυση δεν είναι
> αναγκαίος ή έστω ας υπάρχει option.

Σύμφωνα και με τα παραπάνω, εν ολίγοις πρέπει να ξανακάνουν develop την
εφαρμογή να δουλεύει αλλιώς (να σερβίρει με streaming κατευθείαν στον
client και με μεγαλύτερη "ανοιχτότητα" στο να σώζω εγώ ο απλός χρήστης
τα video της ΕΡΤ στο σκληρό δίσκο μου).

Αυτό αν γίνει, θα γίνει την επόμενη φορά που θα κάνουν εργολαβία το web
application (σε 3-4 χρόνια ίσως και παραπάνω, είναι αρκετά sexy το web
design για να αποφασίσουν να ξαναρίξουν λεφτά σε αυτό).

> Γιατί είναι μαύρο χάλι; από περιέργια ρωτάω δε σε αμφισβητώ, απλά μου
> φαίνεται ότι το Linux έχει ήδη αρκετά χρόνια "προϋπηρεσίας" ως λύση
> video streaming. Στο client κομμάτι ναι πάσχουμε λιγάκι αλλά δεν
> είναι δα ότι είναι αδύνατο να υποστηριχθεί το Linux.

Αδύνατο δεν είναι τίποτα για τον developer. Εξαρτάται από το τί θα του
ζητηθεί, όμως (και εξαρτάται και από τις τεχνολογίες που χρησιμοποιεί.
Αν η ΕΡΤ πήγε σε έναν επαγγελματία που δουλεύει με Microsoft, όπως
φαίνεται ότι έκανε .... ε, μάλλον ζητάμε πολλά :P θα έπρεπε να είχε
βάλει ρητά στις προδιαγραφές πως θέλει ΚΑΙ linux support, να της πει ο
επαγγελματίας "δε μπορώ" και να πάει η ΕΡΤ στον επόμενο).

> αν είχαν ενδιαφερθεί στο "παραμικρό" να δουν πως θα μπορούσε να
> παίξει σε linux, θα μπορούσαν να ρωτήσουν τον ανάδοχο να το
> ερευνήσει, ο ανάδοχος ΑΝ ήξερε θα απαντούσε, αν όχι, θα το έψαχνε ή
> θα ρωτούσε κάποιον Linuxa, ειδικά αν ήταν στις προδιαγραφές του έργου
> -τότε θα έπρεπε σίγουρα να το υλοποιήσει. Το θέμα είναι ότι δεν θα

Ακριβώς.

> είχε δημιουργηθεί αυτό το θέμα, αν απλώς γράφανε "ερευνάται το θέμα
> της υποστήριξης Linux" ή "ζητούνται πληροφορίες για την υποστήριξη
> Linux" ή κάτι αντίστοιχο τέλος πάντων. Το θέμα είναι ότι το ξέκοψαν
> εξ αρχής. Προκλητικό ή όχι;

Συνηθισμένο, θα λεγα. Η αγορά στην Ελλάδα ακόμα δε δίνει σημασία σε
τέτοιες "λεπτομέρειες" (υποστήριξη Linux). Όπως και με τις τράπεζες. Η
ίδια ιστορία τώρα και με τα 'videα' :-P Μεθαύριο θα έχουμε τα ίδια με
το επόμενο πράγμα που θα είναι της μόδας.

--
Thanos Kyritsis <djart at linux.gr>

- What's your ONE purpose in life ?
- To explode, of course! ;-)