ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: Σε διαβούλευση προκήρυξη για γιγάντιο έργο λογισμικού στο Δημόσιο

  • Subject: Re: Σε διαβούλευση προκήρυξη για γιγάντιο έργο λογισμικού στο Δημόσιο
  • From: Pantelis Koukousoulas <pktoss [ at ] gmail [ dot ] com>
  • Date: Tue, 11 Dec 2012 17:45:01 +0200

Σε αυτό συμφωνώ και οι διαγωνισμοί του υπουργείου παιδείας και της ΚτΠ από
ότι φαίνεται το έχουν καταργήσει ουσιαστικά το opengov και τις
ανοιχτές διαβουλεύσεις
και επέστρεψαν στα "meetings" και στα "emails". Κρίμα και ελπίζω να
γίνουν οι κατάλληλες
ενέργειες ώστε να αλλάξουν γνώμη.

Σε αυτό δεν είμαι και τόσο σίγουρος. Δεν έχω διαβάσει ακόμα και τις
269 σελίδες (!)
της προτεινόμενης προκήρυξης αλλά συμφωνώ σε αρκετά σημεία όπως:

"O κώδικας όλης της custom ανάπτυξης επιχειρησιακής λογικής και των
επιχειρησιακών
διαδικασιών του Έργου θα πρέπει να είναι διαθέσιμος από τον ανάδοχο,
με άδεια ανοικτού
κώδικα που θα υποδειχθεί. Όλα τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας
της επιχειρησιακής
λογικής των διαδικασιών εξυπηρέτησης (service processes) που πρόκειται
να αναπτυχθούν στα
πλαίσια του έργου, παραμένουν με τον Φορέα Λειτουργίας."

Επίσης:
"Συμβατότητα με όλους τους διαδεδομένους browsers."

"Συμβατότητα με τα διεθνή πρότυπα που αναπτύχθηκαν από τον οργανισμό w3c για τις
ιστοσελίδες και την HTML (δεσμεύσεις ευχρηστίας)."

"Συμβατότητα με τα διεθνή πρότυπα για ανάπτυξη ιστοσελίδων προσβάσιμων
από άτομα με
ειδικές ανάγκες (δεσμεύσεις προσβασιμότητας)."

Επίσης, στην αρχή σχετικά της προκήρυξης:
"Αποφυγή χρήση Flash, Silverlight ή αντίστοιχης τεχνολογίας με στόχο την μέγιστη
συμβατότητα των σελίδων σε smart tablet / phones συσκευές. Όπου
απαιτείται για την
πρόσβαση και την αξιοποίηση της πλήρους λειτουργικότητας της
Διαδικτυακής Πύλης πλούσιο
περιεχόμενο (rich content) ή/και πλούσιες δυνατότητες διάδρασης (rich clients)"

φαντάζομαι εδώ θα ήθελε να πει "να χρησιμοποιηθεί
javascript/html5/css3" αλλά του
τελείωσε ο χώρος ή το ξέχασε, ποιος ξέρει.

---

"Να γίνει λεπτομερής αναφορά σε επιμέρους έτοιμο-α λογισμικό-ά, επί
των οποίων υλοποιείται
το προσφερόμενο υποσύστημα - είτε off-the-shelf είτε open-source. Να
γίνει ιδιαίτερη
αναφορά στις λεπτομέρειες αρχιτεκτονικής των εφαρμογών και στον τρόπο
ολοκλήρωσης και
διασύνδεσης των επιμέρους στοιχείων λογισμικού - όπου υπάρχουν, με τα υπόλοιπα
ζητούμενα (υπό) συστήματα του έργου"

---

"Είναι επιθυμητό - αλλά όχι απαραίτητο - όλα τα αναγκαία λογισμικά για
την υλοποίηση της
όλης υποδομής που προδιαγράφεται στον παρόν Πίνακα να προσφέρονται από τον ίδιο
κατασκευαστή λογισμικού ή να ανήκουν στην ίδια ολοκληρωμένη οικογένεια
προϊόντων ενός
κατασκευαστή με αυτό-ή των υπόλοιπων ζητούμενων (υπό) συστημάτων του
έργου. Να γίνει
αναφορά."

Λέει όχι απαραίτητο άρα δεν πιστεύω ότι θα τους πείραζε να
παρουσιαστεί ένα "open-source
COTS"-based stack που θα παρέχει τη ζητούμενη λειτουργικότητα (όπου
"open source COTS"
σημαίνει γνωστά συστήματα όπως π.χ., το drupal).

Αντίθετα κάτι που δε μου άρεσε:
"Ο δικτυακός τόπος στον οποίο θα φιλοξενείται το portal θα απαιτεί
ανάλυση 1024Χ768. Το
πλάτος του θα διατηρείται σε αυτό το μέγεθος ανεξάρτητα από την
ανάλυση της οθόνης τους
επισκέπτη (μεγαλύτερη ή μικρότερη). Ως εκ τούτου, το layout του
περιεχομένου δεν θα
προσαρμόζεται (stretch) στην οθόνη του τελικού χρήστη και θα διατηρεί
αυτές τις διαστάσεις
με υποχρεωτική χρήση liquid flow layout, για τις σελίδες με
περιεχόμενο που δεν χωρά σε μία
οθόνη, δηλαδή χρήση κάθετης μπάρας κύλισης."

Σύμφωνα με τα στατιστικά:
http://www.slideshare.net/kleinerperkins/2012-kpcb-internet-trends-yearend-update
Ειδικά σε 2 (+ κάτι ψιλά ας υποθέσουμε) χρόνια που θα χρειαστούν για
να είναι λειτουργικό
το σύστημα μεγάλο μέρος των πολιτών θα χρησιμοποιούν κινητές συσκευές
για πρόσβαση
στο internet (δηλ όχι σταθερούς υπολογιστές ή laptops). Οπότε το να
παραμένει το πλάτος
βελτιστοποιημένο για 768 pixels fixed πιθανότατα θα δημιουργεί
προβλήματα σε κάποιους.

Εξίσου πιθανό δε είναι να υπάρχουν προβλήματα από το ύψος σε όσους
έχουν netbooks
π.χ., (όπως με το gmail και το chat του τώρα τελευταία).

Βέβαια παρακάτω υπονοεί ότι θα έχουν ξεχωριστό ιστοτόπο για PDA/smartphones κλπ
αλλά και πάλι δε με πείθει ιδιαίτερα ότι αυτό είναι η καλύτερη λύση.

Γενικά πάντως δε μου φαίνεται τόσο άσχημο αυτό το προσχέδιο όπως το φιάσκο με
τα λαπτοπ στα γυμνάσια. Υπάρχει μια λογική στο να θέλεις ένα εννιαίο
σύστημα / interface
για όλες αυτές τις λειτουργίες, το budget δεν είναι υπερβολικά μεγάλο
(~4εκ συνολικά)
ώστε να δημιουργεί τεχνητό ολιγοπώλιο κλπ κλπ

Μπορεί να ακούσω πολλά flame γι αυτό αλλά θα έλεγα ότι για το συγκεκριμένο έργο
η σωστότερη αντιμετώπιση είναι αφενός η αποστολή σχολίων ώστε να γίνει
φυσιολογικό
το κείμενο (πολλά ορθογραφικά / συντακτικά λάθη, λογικές ασάφειες που μπορείς
όμως να καταλάβεις τι "θέλει να πει ο ποιητής" κλπ).

Επίσης η δημιουργία μιας σοβαρής κοινοπραξίας Ελληνικών και Ευρωπαϊκών εταιρειών
που ασχολούνται με ΕΛ/ΛΑΚ και όλες μαζί μπορούν να μαζέψουν τα 4εκ για την
εγγυητική και η υποβολή σοβαρής προσφοράς.

Αυτό θα οδηγούσε σε 2 περιπτώσεις:

  - Ή η κοινοπραξία θα αναλάβει και το έργο οπότε "ιδού η Ρόδος ιδού
και το πήδημα"
    θα πρέπει το έργο να πετύχει πάση θυσία προκειμένου να ενισχυθεί η φωνή της
    κοινότητας του ΕΛΛΑΚ στην Ελλάδα.

  - Ή θα το αναλάβει κάποιος άλλος οπότε σε περίπτωση κακοτεχνίας/υπερβάσεων κλπ
    η κοινοπραξία θα μπορεί να προβεί σε μηνύσεις στους υπεύθυνους. 2
χρόνια δεν είναι
    αρκετά για παραγραφή.

Μπορεί να αλλάξω γνώμη όταν το διαβάσω ολόκληρο αν δω τίποτα κρυφές
"φωτογραφικές διατάξεις" αλλά μέχρι στιγμής ειλικρινά δε μου φαίνεται και τόσο
ΕΛ/ΛΑΚ-unfriendly προκήρυξη, ούτε πιστεύω ότι μπορεί να γίνει πιο οικονομικά
αναθέτοντας μία-μία τις υπηρεσίες σε μικρές επιχειρήσεις.

Χαιρετισμούς,
Παντελής