ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

FORMAT ΟΔΗΓΩΝ

"Ας βοηθήσουμε λοιπόν όλοι ώστε να έχουμε σύντομα ένα ποιοτικό και χρήσιμο σε όλους αποτέλεσμα"
Ξεκινάω με το παραπάνω που είπε ο Δημήτρης Κορμπετης
το οποίο με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο.

Πιστεύοντας λοιπόν ότι όλοι μας αποσκοπούμε στην υλοποίηση
αυτής της ιδέας ( να κάνουμε κάτι χρήσιμο για όλους) καθώς το
ανοιχτό λογισμικό είναι "κοινωνική προσφορά" ή αλλιώς "δημόσιο αγαθό"
πρέπει να βρούμε τι θα κάνει τα εγχειρίδια χρήσιμα σε όλους.

Η άποψη μου είναι ότι για να είναι ένα εγχειρίδιο χρήσιμο
και πετυχημένο πρέπει να έχει σωστό περιεχόμενο και
να πλαισιώνεταιμε ένα όμορφο παρουσιαστικό (layout).
Σίγουρα το περιεχόμενο είναι το πρωταρχικό δομικό
υλικό για ένα βιβλίο, αν αυτό απουσιάζει τότε το αποτέλεσμα
δεν είναι το επιθυμητό.

Ωστόσο όμως είναι γενικώς αποδεκτό ότι ένα κείμενο για
να είναι κατανοητό και αρεστό σε όλους θα πρέπει να έχει
και σωστή μορφή. Δηλαδή εννοώ ότι π.χ. όταν ένα κείμενο
πλαισιώνεται από εικόνες ή όταν δίνει έμφαση σε
συγκεκριμένα σημεία αλλάζοντας την μορφή των γραμματο-
σειρών κ.α. είναι πιο εύκολο ο εγκέφαλος μας να το κατανοήσει

Τα παραπάνω βέβαια δεν τα λέω εγώ, αυτές είναι απόψεις που
εκφράζονται μέσα από την παιδαγωγική επιστήμη.

Εμένα προσωπικά μου αρέσει να διαβάζω και βιβλία χωρίς
εικόνες με κείμενα σε ένα απλό άσπρο φόντο, αλλά αυτό
δεν σημαίνει ότι όλοι έχουν την ίδια άποψη ή ότι όλοι έχουν
το ίδιο μεράκι να διαβάζουν ένα εγχειρίδιο χρήσης για
τον Mozilla, το OpenOffice, ή την Debian, την στιγμή που
αντίστοιχα υπάρχει η εύκολη λύση να διαλέξουν ανάμεσα
σε δεκάδες ελληνικά βιβλία για τον internet explorer, το Office
και τα Windows.

Αν λοιπόν θέλουμε το target group να είναι όλος ο κόσμος
τότε πρέπει να του δώσουμε κάτι καλό και σε περιεχόμενο
και σε εμφάνιση για να μην τους απογοητεύσουμε.

Αυτό μπορεί να θέλει περισσότερη δουλειά αλλά ίσως πρέπει να γίνει
για να γεφυρωθεί και το χάσμα που υπάρχει στην χώρα μας σε σχέση
με άλλες χώρες που έχουν αναπτυχθεί πολύ περισσότερο στο ανοιχτό
λογισμικό.Δυστηχώς είμαστε μια μικρή χώρα με μια εντελώς
διαφορετικά γλώσσα και αυτό δημιουργεί ένα παραπάνω πρό-
βλημα στην ανάπτυξη λογισμικού.

Θέτοντας λοιπόν σαν βάση στην σκέψη μου το περιεχόμενο και
την εμφάνιση, πιστεύω ότι το format των κειμένων πρέπει
να εξυπηρετεί και τους δύο τομείς. Τάσσομαι και εγώ υπέρ του OO.org
format γιατί πιστεύω ότι τα καταφέρνει στο παρουσιαστικό (layout),
είναι διαφανές format και γίνεται πολύ γρήγορα αποδεκτό format
στην συνήδειση του κόσμου  καθώς επίσης είναι γρήγορο
στην παραγωγική διαδικασία.

Για να μην παρεξηγηθώ, δεν τάσσομαι δογματικά υπέρ του OO.org format,
εάν υπάρχει κάποιο άλλο format που να εξυπηρετεί την γρήγορη και
ευπαρουσίαστη δημιουργία κειμένου θα μπορούσα να το υποστηρίξω.

Νομίζω όμως ότι είναι πολύ σημαντικό στο format που θα καταλήξουμε
όλοι να αποδόσουν παραγωγικά. Οι γνώσεις μου σε latex και sgml
είναι μηδαμινές, γνωρίζω xml κάποια πράγματα, ώστοσο αν
χρειαστεί να μάθω κάποιο από αυτά τα format (ή κάποιο άλλο
που θα επιλέξει η ομάδα) δεν έχω κανένα πρόβλημα, αν αυτό
αποτελεί εργαλείο για την συγγραφή των κειμένων. Δεν πιστεύω όμως
ότι αξίζει να διαλέξουμε ένα format στο οποίο θα πρέπει να αφιε-
ρώσουμε πάρα πολύ χρόνο στην εκμάθηση του σε βάρος του
στόχου μας που δεν είναι άλλος από την συγγραφή εγχειριδίων.

Συνοψίζοντας λοιπόν, παρακάτω αναφέρω τους λόγους
για τους οποίους πιστεύω ότι το OO.org μας εξυπηρετεί:

1) Είναι ευέλικτο ως προς την μορφοποίηση σε αντίθεση με
άλλα format όπως sgml. Η εμφάνιση του εγχειριδίου θα είναι πολύ
πιο όμορφη και πιο προσιτή σε ένα αρχάριο χρήστη.

2) Το τελικό παραδοτέο κείμενο θα φτιαχτεί στο Openoffice
και αυτό είναι ένα καλό παράδειγμα για την δημιουργία
μεγάλων κειμένων με ένα opensource πρόγραμμα ακόμα
και από ένα χρήστη που δεν θέλει να ασχοληθεί με τον κώδικα (tags)
όπως πχ ένας φοιτητής, ένας μαθητης ή ενας φιλόλογος κ.α.

3) Το format sxw του Οpenoffice είναι διαφανές ως προς
το περιεχόμενο του και ώς προς την δομή του (DTD)
άρα εξυπηρετεί απόλυτα την FDL.

4)Το openoffice απο την έκδοση 1.1 (βρίσκεται ακόμα σε beta)
έχει δυνατότητες εξαγωγής των εγγράφων σε πάρα πολλά
format συμπεριλαμβανομένων των PDF, DocBook, flat XML
και XHTML.
Συγνώμη αν σας κούρασα με το μακροσκελή μήνυμα μου

Ευχαριστώ
Κυριαζής Γιάννης

πλοήγηση μηνυμάτων