ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: Format Odigon.

* blanas [ at ] teilar [ dot ] gr [2003-05-16 16:28]:

> Symfwnw me ton Alexio. H istoria deixnei oti kai sto software, ta diamantia
> opws linux kai X-windows den eginan me to bazaaar model. Kai an eginan kapoia
> pragmata einai epeidh doylepsan eidikoi an8rwpoi me koinh gnwsh kai pei8axia
> se periorismena domain, pragma pou genikotera den isxyei. To bazaar model
> einai h apopsh enos oikonomologou pou pote den katalabe pws anaptysetai kai
> pws leitoyrgei to logismiko. Yparxoyn terastia kena sthn 8ewria ayth.

Τα παραπάνω δεν είναι ακριβή... Καταρχάς, ο Eric Raymond που καθιέρωσε
τον όρο "bazaar model" δεν είναι οικονομολόγος αλλά χάκερ (δηλαδή
προγραμματιστής). Επιπλέον, δε λέει ακριβώς ότι ένα έργο μπορεί να
δημιουργηθεί από το μηδέν με χαλαρή συνεργασία δεκάδων ή εκατοντάδων
ατόμων. Αντίθετα, λέει ότι η αρχική μορφή του έργου είναι αποτέλεσμα
επικεντρωμένης δουλειάς ένος προγραμματιστή, ή μιας κλειστής ομάδας
ατόμων που συνεργάζονται στενά. Αφού όμως έχει δημιουργηθεί η αρχική
μορφή του έργου, τότε μπορεί να μπει στη φάση του "bazaar". Για
προγράμματα, αυτό προϋποθέτει να είναι χρήσιμα και να δουλεύουν - αλλιώς
είναι δύσκολο να ασχοληθεί κάποια ευρύτερη κοινότητα μαζί τους. Το
bazaar σημαίνει να υπάρχουν συχνά, προοδευτικά releases του έργου, και η
επικοινωνία της ομάδας του το αναπτύσσει να είναι ανοιχτή, έτσι ώστε να
μπορεί όποιος θέλει να συμμετάσχει (πχ. να μπορεί όποιος θέλει να
διαβάσει τα αρχεία από τυχόν mailing list και να γραφτεί σ' αυτές, να
μπορεί να δει τα CVS logs, κλπ).

Για το X δεν είμαι σίγουρος πως αναπτύχθηκε (πέραν του ότι ξεκίνησε από
το Athena Project στο MIT) αλλά το Linux από την αρχή αναπτύχθηκε με τη
φιλοσοφία του bazaar. Υπάρχουν παραδείγματα πετυχημένων προγραμμάτων που
ακολουθούν και τις δυο φιλοσοφίες, του "bazaar" και του "cathedral",
απλώς ο Raymond λέει ότι η πρώτη έχει σημαντικά πλεονεκτήματα.

Έχω αρκετό καιρό που διάβασα το "The Cathedral and the Bazaar", οπότε τα
παραπάνω μπορεί να μην είναι τελείως σωστά. Τα κείμενα του Raymond επί
του θέματος βρίσκονται εδώ και αξίζει να τα διαβάσετε:

http://catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/

--
Αλέξανδρος Διαμαντίδης * adia [ at ] noc [ dot ] uoa [ dot ] gr