ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: Λίστα διαθέσιμων γραμματοσειγραμματοσειρών

On Sun, Jul 20, 2003 at 10:48:11AM +0300, Alexios Zavras wrote:

..[snip]..

> A, kai mia parathrhsh: to screenshot ths Thryomanes
> 	http://hlp.sourceforge.net/OTHER/thryomanus.png
> *den* apeikonizei th Thryomanes... oyte ki egw kserw ti Ellhnika
> einai ayta.  Alla sthn eikona h Thryomanes xrhsimopoieitai
> gia ta Agglika sto menu ("About Myself" klp.), enw sta Ellhnika
> einai kapoia allh...  H Thryomanes, opws fainetai apo ta Agglika,
> einai serif, me mikro x-height.  Ta glyphs poy fainontai
> den einai mesa sto ttf ths.

  Πάντως η Thryomanes είναι αρκετά εμφανίσιμη γραμματοσειρά, και το
κυριότερο είναι ότι διατίθεται κάτω από την GNU GPL. Την έχω
χρησιμοποιήσει μάλιστα μια-δυο φορές για κάτι κειμενάκια, και το
αποτέλεσμα ήταν αρκετά ομορφούλι και ευανάγνωστο συνάμα.

> M'aresei h Gentium giati exei xarakthra sth sxediash ths (ksexwrizei),
> den einai allh mia apo ta idia (poses parallages theloyme, pia?).
> Einai eksairetika prosegmenh se polles leptomereies.
> Einai OpenType (an kai oxi me polla polyploka stoixeia -- yet?).
> Kai fysika anaptyxthhke giati to zhthsame emeis -- h mallon "wthhsame"
> pros thn anaptyksh ths kai thn eleytherh diathesh ths.

  Ωραία είναι η Gentium, αλλά είναι υπερβολικά ανελεύθερη για να έχει
μεγάλη χρησιμότητα. Ουσιαστικά έχει τους ίδιους περιορισμούς με τα web
core fonts της microsoft: απαγορεύεται η τροποποίηση, η αναδιανομή σε
άλλη μορφή, ή η αναδιανομή με χρηματικό τίμημα. Όλα αυτά κάνουν
πρακτικά αδύνατη τη διανομή της μαζί με μια διανομή GNU/Linux, και θα
πρέπει ο καθένας να πηγαίνει και να την κατεβάζει μόνος του.

> A, kai mas endiaferei ayto ?  Eidika gia ta Ellhnika, poly!
> Giati h glwssa (programmatismoy) mesa sto OpenType poy ftiaxthke
> einai poly isxyrh.  Kai etsi mporoyme emeis oi xrhstes twn Ellhnikwn
> na perasoyme sto font plhrofories opws, xmmm, na skeftw,
> "otan ena sigma den akoloytheitai apo allo gramma
> na antikatastathei apo to finalsigma".  Ki etsi *oles* oi efarmoges
> apoktoyn ayth th gnwsh kai drepontai to apotelesma.

  Εγώ πάντως δε συμμερίζομαι την αισιοδοξία σου για αυτά τα
χαρακτηριστικά, αφού διατηρώ τις επιφυλάξεις μου για το κατά πόσο θα
μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε. Βλέπεις, όπως ίσως θα ξέρεις, η Apple
κατέχει ήδη πατέντες σχετιζόμενες με hinting (η FreeType π.χ., χάρη
στην οποία βλέπουμε TrueType γραμματοσειρές, *δεν* χρησιμοποιεί εξ
ορισμού το hinting των γραμματοσειρών ακριβώς γι' αυτό το λόγο), και
πιθανώς να σκοπεύουν να αποκτήσουν, ή να έχουν ήδη, πατέντες και για
αυτά τα πράγματα. Φυσικά, όλα αυτά είναι απλά κινδυνολογίες, αλλά
όποιος καεί στο γάλα...

  Εξάλλου, πέρα από περιπτώσεις του στυλ «πώς να μεταβάλω τα δυο
γράμματα για να φτιάξω ένα ligature», τα περισσότερα παραδείγματα που
περιγράφεις είναι ανεξάρτητα της γραμματοσειράς, οπότε είναι καλύτερα
να υλοποιούνται σε μια βιβλιοθήκη, ώστε να είναι οι λειτουργίες αυτές
διαθέσιμες για όλες τις γραμματοσειρές (όπως λες εσύ για όλες τις
εφαρμογές). Έτσι κι αλλιώς, καμιά εφαρμογή δεν έχει τη σήμερον ημέρα
ελπίδες να εμφανίσει χωρίς βοήθεια οτιδήποτε πέρα από τα πιο απλά
κείμενα: χαρακτήρες σύνθεσης, κείμενο ανάμεικτων κατευθύνσεων,
πολύπλοκες γραφές όπως οι αραβικές και οι ινδικές, όλα αυτά θέλουν μια
μηχανή layout, όπως αυτές που προσφέρουν η βιβλιοθήκη Pango ή η Qt.

> Oyf ayta...
> Akoyw krayges apognwshs "arxise pali o zvr gia fonts" kai stamatw...

  Μπα, οι κραυγές είναι περισσότερο του στυλ «τι θα κάναμε αν δεν
είχαμε και εσένα». ;^)

  Πάντως, θα σκάσω αν δεν προσθέσω τη δική μου άποψη στην όλη
συζήτηση: IMHO, η πιο ελπιδοφόρα περίπτωση γραμματοσειράς αυτή τη
στιγμή είναι η Bitstream Vera. Είναι ιδιαίτερα εμφανίσιμη, μπορεί
άνετα να χρησιμοποιηθεί και για κείμενα και για GUI, και έχει και
ελεύθερη άδεια. Βέβαια αυτή τη στιγμή έχει το βασικό πρόβλημα ότι δεν
έχει καθόλου υποστήριξη για ελληνικά. Όμως η Bitstream έχει κάνει
δουλειά σε ελληνικούς χαρακτήρες για τη Vera, και θα την κυκλοφορήσουν
κάποια στιγμή σε επόμενη έκδοση. Το πιο πιθανό είναι ότι δε θα
περιλαμβάνεται πλήρης υποστήριξη για όλες τις παραλλαγές, αλλά
παράλληλα θα δώσουν και οδηγίες για την κατεύθυνση που πρέπει να
ακολουθήσουν πιθανές προσθήκες, για να μη δουλεύει ο κόσμος στα τυφλά.
Γενικά, τα πράγματα είναι αρκετά ευνοϊκά με τη συγκεκριμένη περίπτωση,
αν και έχει πολύ δρόμο ακόμα...

--
Vasilis Vasaitis
vvas [ at ] hal [ dot ] csd [ dot ] auth [ dot ] gr