ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: Νέα διαβούλευση για λογισμικό

  • Subject: Re: Νέα διαβούλευση για λογισμικό
  • From: Pantelis Koukousoulas <pktoss [ at ] gmail [ dot ] com>
  • Date: Wed, 19 Dec 2012 14:43:58 +0200
2012/12/19 Stefanos Kouzof <kouzof [ at ] gmail [ dot ] com>:
> Υπάρχουν έτοιμες λύσεις και σε open source λογισμικό, και μάλιστα που
> στοχεύουν σε κυβερνήσεις. Ενδεικτικά, αυτό το χρησιμοποιεί η Γαλλική
> κυβέρνηση: http://www.bonitasoft.com/
>
> Επίσης, ξέρω εταιρείες στην Ινδία που ασχολούνται αποκλειστικά με enterprise
> open source (Pentaho, Alfresco, Liferay κλπ), έχουν εμπειρία σε μεγάλα έργα
> και παίρνουνε έργα outsourcing, με τιμές 25-40 USD/ώρα. Δηλαδή υπάρχει και
> έμπειρος κόσμος εκτός Ελλάδας που μπορεί να το κάνει, αν δεν υπάρχει
> σημαντική εγχώρια εμπειρία.

Ναι αυτό λέω, ότι μπορεί και γι αυτό το έργο να κατατεθεί προσφορά με βάση
ΕΛ/ΛΑΚ από κάποια κοινοπραξία Ελληνικών + ξένων εταιρειών που μαζί
να συγκεντρώνουν τα απαραίτητα μεγέθη (κύκλος εργασιών όσο το 150%
του έργου δηλ. 12εκ ευρώ ανά έτος τα τελευταία 3 χρόνια).

Ο μόνος τομέας που κατά πάσα πιθανότητα η τεχνογνωσία πρέπει να είναι
Ελληνική είναι η γλώσσα μας. Οπότε εκεί πρέπει ως κοινότητα να βρούμε
τρόπους να προχωρήσουμε το state-of-the-art αν θέλουμε να ενισχύσουμε
την ανταγωνιστικότητα του ΕΛ/ΛΑΚ.

Το ότι οι κυβερνήσεις κατά κανόνα προκηρύσσουν μόνο μεγάλου προϋπολογισμού
"waterfall" projects, είναι τουλάχιστον Ευρωπαϊκό φαινόμενο όχι μόνο Ελληνικό.

Έχουν υπάρξει συζητήσεις για ορισμένα θέματα ως προς το ΕΛ/ΛΑΚ, π.χ.,
ότι η διαθεσιμότητα του κώδικα πρέπει σε ορισμένες περιπτώσεις να
συνυπολογίζεται ως κριτήριο βιωσιμότητας.

Δηλ. τα κριτήρια βιωσιμότητας να γίνουν κάπως έτσι:

  -> Αν παράγεις λύσεις με βάση κλειστό λογισμικό τότε πρέπει να δώσεις ισχυρές
  οικονομικές ενδείξεις ότι δε θα κλείσεις ως επιχείρηση για σημαντικό χρονικό
  διάστημα (εκτέλεση του έργου + χρόνος εγγύησης + κάποια χρόνια ακόμα,
  γιατί κακά τα ψέμματα αν κλείσεις ή εσύ ή κάποιος από τους προμηθευτές σου
  η ζημιά είναι πολύ μεγάλη).

  -> Αν παράγεις λύση με βάση γνωστό πακέτο ΕΛ/ΛΑΚ και η λύση σου ικανοποιεί
  κάποια κριτήρια "open source βιωσιμότητας" (σημαντικό μέγεθος κοινότητας των
  upstream πακέτων, μικρός custom κώδικας, επαρκώς τεκμηριωμένος, υψηλής
  ποιότητας σύμφωνα με κάποια έτοιμα κριτήρια, 100% διαθέσιμος με ανοιχτή
  άδεια στο φορέα κλπ, τότε τα οικονομικά κριτήρια βιωσιμότητάς σου ως
  επιχείρηση προκειμένου να συμμετέχεις στο έργο μέσω κάποιας κοινοπραξίας
  να είναι σαφώς μικρότερα, μια και αν κλείσεις οι πιθανότητες να μπορείς απλά
  να "παραδόσεις τη σκυτάλη" σε κάποιον άλλον είναι αρκετές.

Τώρα αν όντως πρέπει να είναι μονολιθικό έργο των 8 εκ. ευρώ ή όχι χρειάζεται
προσεκτική ανάλυση της προκήρυξης για να το αποφασίσει κανείς.

Είναι καλό πάντως να αρχίσουν να συζητιούνται πιο αναλυτικά τέτοια έργα
εδώ στην open-source ή/και στην LGU και σε πιο τεχνικό επίπεδο / λεπτομέρειας
ώστε να φανεί η όποια τεχνογνωσία υπάρχει και να ενθαρρυνθούν οι ιθύνοντες να
είναι πιο "ανοιχτοί" ως προς τις προδιαγραφές.

Δυστυχώς με την τωρινή κατάσταση ο βαθμός εμπιστοσύνης ως προς
τη διαφάνεια του κράτους είναι μικρός (μάλλον δικαιολογημένα) αλλά το
να βγαίνουν σωστές προδιαγραφές και αυτό είναι ένα κέρδος ...

Χαιρετισμούς,
Παντελής