καλημέρα συμφωνώ με τον Σπύρο Αθανασίου. Μοιάζει να έχει δημιουργηθεί από web developer χωρίς καμία γνώση ΑΔ. Μια στρατηγική θα ήταν να ζητηθεί να αποκτήσει silver open data certificate (https://certificates.theodi.org/en) όπως προβλέπεται στην Βίβλο (δείτε πχ https://opendata.bankofgreece.gr/el/dataset/12) έτσι ώστε να αναγκαστεί να εφαρμόσει όλες τις πρακτικές πραγματικών ΑΔ. καλές γιορτές μιχάλης On Wed, Dec 23, 2020 at 12:17 PM Spiros Athanasiou <spathan [ at ] gmail [ dot ] com> wrote: > > Καλημέρα σε όλους, > > Σε συνέχεια της χθεσινής επικοινωνίας, θα ήθελα να παραθέσω μια σειρά από > ενδεικτικά προβλήματα και παρενέργειες που προκαλούνται λόγω της νέας > έκδοσης > του data.gov.gr: > > - *Διαύγεια*. Το παλαιό data.gov.gr αξιοποιούταν ως (και) αποθετήριο > περιεχομένου για πλήθος θεμάτων που αφορούσαν στη λειτουργία της Δημόσιας > Διοίκησης και την εφαρμογή πολιτικών και νόμων για την ενίσχυση της > ανοικτότητας > - μεταξύ άλλων της ίδιας της Διαύγειας. Δυστυχώς το σύνολο αυτού του > περιεχομένου δεν είναι πλέον διαθέσιμο, προκαλώντας δυσχέρεια τόσο στη ΔΔ, > όσο > και τους πολίτες. Ενδεικτικά ένα παράδειγμα [1] σχετικά με τους λόγους > ανάκλησης > αποφάσεων από τη Διαύγεια (ΔΗΔ/41976/9.11.2018). > > - *European Data portal*. Το σύνολο των 1.782 συνόλων δεδομένων [2] του > παλαιού > data.gov.gr που είχαν γίνει harvest από το European Data Portal, δεν > είναι πλέον > διαθέσιμα. Συνεπώς κατά την επόμενη εκτέλεση του harvester από το European > Data > Portal και κάνοντας την υπόθεση εργασίας πως το νέο data.gov.gr διαθέτει > υπηρεσία καταλόγου, θα έχουμε μόλις 38 ανοικτά σύνολα δεδομένων, δηλαδή > μια > μείωση ~98%, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους σχετικούς δείκτες [3]. > > - *Digital Economy and Society Index (DESI)*. Τα ανοικτά δεδομένα > αποτελούν έναν > από τους δείκτες που αξιοποιούνται για τον υπολογισμό του δείκτη DESI (5a > e-Government; 5a5 Open Data)[4], η βελτίωση του οποίου αποτελεί στρατηγικό > στόχο > της χώρας, όπως αποτυπώνεται στο Ν. 4727/2020 και τη Βίβλο Ψηφιακού > Μετασχηματισμού. Ο εν λόγω υπο-δείκτης του DESI (5a5 Open Data) > υπολογίζεται με > βάση τον αντίστοιχο δείκτη (scorecard) του European Data Portal. Συνεπώς > αν ο > δείκτης του European Data Portal ανανεωθεί σύμφωνα με την προηγούμενη > παρατήρηση, θα έχουμε μια βέβαιη μείωση του συνολικού score της χώρας [5]. > > - *Χρήση από τρίτους*. Πλήθος δεδομένων από το παλαιό data.gov.gr είχε > εφαρμογή > σε ερευνητικές και αναπτυξιακές εργασίες, με την υπόθεση εργασίας από τους > χρήστες (σύμφωνα και με την Οδηγία PSI και το European Interoperability > Framework) πως τα εν λόγω δεδομένα (α) θα συνεχίζουν να είναι διαθέσιμα, > (β) τα > μοναδικά τους αναγνωριστικά θα είναι 'μόνιμα' (persistent) και άρα > 'επιλύσιμα' > (resolvable). Δυστυχώς αυτή η σύμβαση καταργήθηκε στην πράξη, με > αποτέλεσμα: (α) > επιστημονικές δημοσιεύσεις να περιέχουν αναφορές σε πηγές δεδομένων που > δεν > είναι διαθέσιμες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον έλεγχο, τεκμηρίωση, > επαναληψιμότητα και αξιοποίηση του περιεχομένου τους, (β) εφαρμογές > προστιθέμενης αξίας (π.χ. [5][6][7]) είτε να μη μπορούν να λειτουργήσουν, > είτε > να μην μπορούν να ανανεωθούν, είτε να είναι νομικά αίολες. Το τελευταίο > παράδειγμα [7] (αναζητείστε 'Greece' ή 'data.gov.gr') είναι ενδεικτικό > της > 'κρυφής' αξίας των ανοικτών δημόσιων δεδομένων: τα χαρτογραφικά υπόβαθρα > της > HERE (όπως και της TomTom, αλλά και της Google) ενσωματώνουν εδώ και > χρόνια > ανοικτά δεδομένα της χώρας. > > Μια επιπλέον παρατήρηση αφορά στη χρήση του AWS (Amazon DE) [8] για τη > φιλοξενία > του data.gov.gr. Αν και με καθαρά τεχνο-οικονομικά κριτήρια είναι θεμιτή > λύση, > ωστόσο αποτελεί (με βάση τα όσα προσωπικά γνωρίζω) την πρώτη κυβερνητική > ψηφιακή > υπηρεσία που φιλοξενείται σε αντίστοιχες υποδομές νέφους. Ενδεχόμενα > προβληματικά σημεία: (α) δεν διαθέτουμε σχετική κυβερνητική > κατεύθυνση/συμφωνία > για τη χρήση εμπορικών υποδομών (π.χ. UK [9], Portugal [10]), (β) ο Ν. > 4727/2020 > προδιαγράφει ένα σαφώς δεσμευτικό πλαίσιο για την αποκλειστική χρήση > κεντρικών > υποδομών νέφους που προσφέρει η ίδια η Δημόσια Διοίκηση (g-cloud, h-cloud, > re-cloud), (γ) το ίδιο το ΕΔΥΤΕ προσφέρει μία από τις πρώτες υποδομές > νέφους στη > χώρα, την οποία προσπαθούμε με κάθε τρόπο να αξιοποιήσουμε και να > ενισχύσουμε, > συνεπώς είναι τουλάχιστον αντιφατικό να μην την αξιοποιεί για το > data.gov.gr. > > Τέλος, για όσους ενδιαφέρονται, το περιεχόμενο του παλαιού data.gov.gr > (με ένα > νέο theme) είναι τουλάχιστον αυτή τη στιγμή ακόμη διαθέσιμο κάτω από το > http://beta.data.gov.gr/ και http://catalog.data.gov.gr/ [11] (ευτυχώς το > builtwith δεν έχει ανανεωθεί ακόμη) που υποθέτω χρησιμοποιούνταν ως > δοκιμαστικοί > χώροι για την προγραμματιζόμενη εδώ και 2 έτη ανανέωση του data.gov.gr > [12]. > Έχουμε ξεκινήσει μια διαδικασία εξαγωγής των μεταδεδομένων των συνόλων > δεδομένων > μέσω της υπηρεσίας καταλόγου του CKAN και θα ανεβάσουμε το export σε ένα > δημόσιο > GitHub repository για κάθε ενδιαφερόμενο. > > Σπύρος > > [1] > > https://diavgeia.gov.gr/decision/view/%CE%A87%CE%A5%CE%96%CE%9F%CE%A1%CE%A12-0%CE%95%CE%94 > [2] > > https://www.europeandataportal.eu/data/datasets?locale=el&minScoring=0&query=greece&page=1&countryData=true&country=gr > [3] https://www.europeandataportal.eu/en/dashboard/2020#table > [4] https://digital-agenda-data.eu/datasets/desi/indicators > [5] https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/greece > [6] http://gr-city.census.okfn.org/dataset/traffic-accidents > [7] > https://legal.here.com/en-gb/terms/general-content-supplier-terms-and-notices > [8] https://www.proxydocker.com/en/iplookup/35.157.41.56 > [9] https://www.gov.uk/guidance/g-cloud-buyers-guide > [10] > > https://aws.amazon.com/blogs/publicsector/government-portugal-aws-sign-mou-accelerate-cloud-adoption/ > > [11] https://builtwith.com/?https://data.gov.gr/ > [12] > > https://diavgeia.gov.gr/decision/view/%CE%A8%CE%A1%CE%97%CE%98465%CE%A7%CE%980-%CE%93%CE%92%CE%93 > > > > > > --------------------------------------------------------- > Athanasiou Spiros > Information Management Systems Institute > "Athena" Research and Innovation Center in > Information, Communication and Knowledge Technologies > Tel: (+30) 210 6875 450, (+30) 6977 54 78 99 > e-mail: spathan [ at ] athenarc [ dot ] gr > --------------------------------------------------------- > > On 22/12/2020 10:10, Spiros Athanasiou wrote: > > > > Καλημέρα σε όλους, > > > > Όπως ενδεχομένως έχετε δει, χθες ανακοινώθηκε [1] η νέα έκδοση της > εθνικής πύλης > > ανοικτών δεδομένων data.gov.gr, η οποία σύμφωνα με το Ν. 4727/2020 και > τη Βίβλο > > Ψηφιακού Μετασχηματισμού θα αποτελεί το κεντρικό σημείο συγκέντρωσης, > αναζήτησης > > και διάθεσης των ανοικτών δεδομένων που προσφέρει η ευρύτερη δημόσια > διοίκηση. > > > > Δυστυχώς η νέα έκδοση της υπηρεσίας, που αντικατέστησε την αντικειμενικά > ελλιπή, > > αλλά παρόλα αυτά χρήσιμη παλαιά έκδοση του data.gov.gr, αποτελεί > σημαντικό > > πισωγύρισμα για την ανοικτότητα και παράδειγμα κακής πρακτικής σε > παγκόσμιο > > επίπεδο. > > > > Οι σημαντικότερες παρατηρήσεις από ένα γρήγορο πέρασμα: > > - *Δεν προσφέρει δεδομένα*. Το data.gov.gr δεν προσφέρει πλέον δεδομένα > (αρχεία > > δεδομένων) για κατέβασμα/μεταφόρτωση, αλλά αποκλειστικά για > προγραμματιστική > > χρήση μέσω APIs. Η απόφαση αυτή συνιστά τεχνητό φραγμό για τη χρήση των > > δεδομένων από απλούς πολίτες και αποτελεί πλήγμα για την ανοικτότητα > στην Ελλάδα. > > - *Δεν προσφέρει ανοικτά δεδομένα*. Τα δεδομένα δεν συνοδεύονται από > άδεια > > χρήσης (π.χ. Creative Commons Attribution) με αποτέλεσμα να μην είναι > δυνατή η > > νόμιμη επαναχρησιμοποίησή τους από πολίτες και επιχειρήσεις για κάθε > είδους > > εμπορική ή όχι δραστηριότητα. Η επιλογή αυτή αποτελεί πλήγμα για την > Οικονομία > > των Δεδομένων, τη στρατηγική κατεύθυνση της ΕΕ και της χώρας για την > παραγωγή > > προστιθέμενης αξίας από την επανάχρηση δημόσιας πληροφορίας. > > - *Δεν προσφέρει ανοικτή πρόσβαση*. Η πρόσβαση στις διαδικτυακές > υπηρεσίες για > > την κλήση των προσφερόμενων APIs είναι δυνατή αποκλειστικά έπειτα από > εγγραφή, > > εισάγοντας ένα επιπλέον τεχνητό φραγμό για την επανάχρηση της δημόσιας > πληροφορίας. > > - *Δεν προσφέρει προτυποποιημένα μεταδεδομένα*. Τα μεταδεδομένα > περιγραφής των > > προσφερόμενων API ('δεδομένων') είναι εξαιρετικά ελλιπή και δεν > ακολουθούν > > κάποιο πρότυπο ανοικτό σχήμα μεταδεδομένων. Η απόφαση αυτή μειώνει > δραστικά τη > > δυνατότητα τεκμηρίωσης, αναζήτησης και σύγκρισης. > > - *Δεν προσφέρει υπηρεσίες καταλόγου*. Το data.gov.gr δεν προσφέρει μια > βασική > > λειτουργικότητα για ανοικτές πύλες δεδομένων, αυτή της κεντρικής > υπηρεσίας > > καταλόγου (catalogue service) που επιτρέπει σε τρίτα συστήματα να > αναζητήσουν > > αυτόματα (harvesting, discovery) τα διαθέσιμα σύνολα δεδομένων. > > - *Δεν είναι βιώσιμη*. Η επιλογή διάθεσης APIs αντί των ίδιων των > συνόλων > > δεδομένων αυξάνει δραματικά και αναίτια το κόστος λειτουργίας του > data.gov.gr > > (resource utilization, curation, operations) και αποτελεί τεχνητό φραγμό > για την > > κλιμάκωση λειτουργίας της. Η διάθεση υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας > (APIs, > > visualizations) αποτελεί σύμφωνα με το PSI Directive προαιρετική > επιλογή, με την > > έμφαση και προτεραιότητα να δίνεται στη διάθεση των πρωτογενών αρχείων > δεδομένων. > > - Δεν προσφέρει τα *~10.000 σύνολα δεδομένων* του παλαιού data.gov.gr. > > Εμπειρικά, μόλις το ~10% των δεδομένων του παλαιού data.gov.gr αφορούσε > σε > > σύνολα δεδομένων, με το υπόλοιπο 90% να περιλαμβάνει δεσμούς προς > σελίδες ή > > περιεχόμενο. Ωστόσο, η πλήρης διαγραφή των παλαιών δεδομένων αποτελεί > πλήγμα για > > την ανοικτότητα στη χώρα, καθώς πολύ απλά, όλος αυτός ο πλούτος δημόσιων > > δεδομένων έχει απλά εξαφανιστεί από το Διαδίκτυο. > > - *Δεν είναι διάφανη*. Η πύλη δεν διαθέτει Όρους Χρήσης που να > περιγράφουν στους > > χρήστες τα βασικά στοιχεία και όρους για τη λειτουργία της, ενώ αν και > κάνει > > απλή αναφορά στη χρήση ανοικτού λογισμικού, δεν παραθέτει δεσμούς προς > το ίδιο > > το λογισμικό της (αποθετήριο). > > > > Είναι εξαιρετικά σημαντικό η ΕΕΛ/ΛΑΚ να αναδείξει τα παραπάνω θέματα σε > επίσημη > > επικοινωνία προς (α) το Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης με σκοπό την άμεση > επίλυσή > > τους, (β) το ΕΔΥΤΕ, με το υπάρχει ήδη συνεργασία στο πλαίσιο > προγραμματικής > > συμφωνίας. > > > > Οι λόγοι για τους οποίους φτάσαμε σε αυτή τη δυστυχή κατάσταση για την > > ανοικτότητα, γυρνώντας πρακτικά μια δεκαετία πίσω σε σχέση με την > τεχνολογική > > στάθμη και τις πολιτικές αρχές για τα ανοικτά δεδομένα στην Ελλάδα και > την > > Ευρώπη, είναι θέμα που αξίζει επίσης να συζητηθεί δημόσια, αλλά σε > δεύτερο > > χρόνο. Η προσωπική μου εκτίμηση είναι πως οφείλεται στο συνήθη συνδυασμό > > άγνοιας, ημιμάθειας, καλών (και κακών) προθέσεων. > > > > Σπύρος > > > > [1] > > > https://www.capital.gr/politiki/3504273/ti-fernei-stin-kathimerinotita-ton-politon-i-efarmogi-govapp > > > > ---- > Λαμβάνετε αυτό το μήνυμα απο την λίστα: Επιστημονική Επιτροπή ΕΕΛ/ΛΑΚ, > https://lists.ellak.gr/epistimoniki-epitropi-ellak/listinfo.html > Μπορείτε να απεγγραφείτε από τη λίστα στέλνοντας κενό μήνυμα ηλ. > ταχυδρομείου στη διεύθυνση < > epistimoniki-epitropi-ellak+unsubscribe [ at ] ellak [ dot ] gr>. >
---- Λαμβάνετε αυτό το μήνυμα απο την λίστα: Γενική λίστα αλληλογραφίας και συζητήσεων για την προώθηση των δημόσιων και ανοικτών δεδομένων, https://lists.ellak.gr/opendata/listinfo.html Μπορείτε να απεγγραφείτε από τη λίστα στέλνοντας κενό μήνυμα ηλ. ταχυδρομείου στη διεύθυνση <opendata+unsubscribe [ at ] ellak [ dot ] gr>.