ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: Προβληματισμοί και απορίες για το Open-Source στην Ελλάδα

  • Subject: Re: Προβληματισμοί και απορίες για το Open-Source στην Ελλάδα
  • From: Konstantinos Margaritis <markos [ at ] debian [ dot ] gr>
  • Date: Thu, 15 May 2003 23:57:44 +0300
On Thursday 15 May 2003 19:47, Filippos Papadopoulos wrote:
> [...]
> εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις. Από ότι έχω καταλάβει τα έσοδα
> προσκομίζονται κυρίως μέσω των παρεχόμενων υπηρεσιών και όχι τόσο πολύ από
> τις πωλήσεις του προϊόντος αυτού καθε αυτού(διορθώστε με εαν κάνω λάθος).
> Επίσης πιστεύω πως το μοντέλο αυτό οφελεί κατά το μεγαλύτερο του ποσοστό
> μεγάλες εταιρίες. Και όταν λέω μεγάλες εταιρίες εννοοώ
>  μεγάλες εταιρίες που δεν έχουμε και πολλές στην Ελλάδα. Έχω την εντύπωση
> ότι είναι λίγο δύσκολο (ιδιαίτερα σε χώρες σαν την Ελλάδα) να "ζήσει"
> κάποια εταιρία παρέχοντας μόνο υπηρεσίες πάνω σε λογισμικό ανοικτού

Δεν είναι απαραίτητο να έχεις μεγάλη εταιρεία για να εκμεταλλευτείς το open
source. Απλώς να έχεις μια καλή ιδέα και να ξέρεις πως να την προωθήσεις με
αυτό το μοντέλο. Η εταιρεία που εφτιαξέ τον GNU compiler, η cygwin, ξεκίνησε
ως μικρή εταιρεία και τώρα έχει funding από σχεδόν όλους τους κολοσσούς
(intel, amd, ibm, sun, sgi, κλπ) συν τα έσοδα από τα developer tools που
φτιάχνει. Και δεν είναι μόνο αυτή, υπάρχουν κι άλλες εταιρείες.

> [...]
> θέλουν να ανταμειφθούν για τον κόπο τους (ίσως να θέλουν να ζήσουν
> πουλώντας το). Το θέμα είναι ότι δεν μπορώ να σκεφτώ κάποια 'υπηρεσία' που
> θα παρέχει η εταιρία που έχει αναπτύξει το παιχνίδι, με την οποία φυσικά
> να βγάζει χρήματα. Επίσης εαν ο κώδικας είναι ανοικτός είναι σχετικά
> εύκολο
>  κάποιος να τον κατεβάσει και να τον κάνει compilation. Έτσι μου φαίνεται
> ότι η εταιρία θα πουλήσει ελάχιστες κόπιες. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για
> ένα computer game που μετά από λίγο καιρό θα είναι ξεπερασμένο....

Πως να βγάλεις λεφτα από ένα open-source παιχνίδι? Φαντάσου το εξής. Ένα
massively multiplayer game, στο οποίο θα μπορούν να παίξουν ταυτόχρονα
χιλιάδες παίκτες ανά παιχνίδι. Το παιχνίδι θα είναι open-source, και γιατί
όχι δωρεάν, αλλά για να συμμετέχεις στα multiplayer universes, θα πρέπει να
πληρώσεις συνδρομή. Φαντάσου περίπου 100 χιλιάδες παίκτες να πληρώνουν ο
καθένας 5$ το μήνα. Έχεις 500,000$ έσοδα το μήνα. Και δεν το βγάζω από το
μυαλό μου αυτό. Θα δείτε σε μερικά χρόνια...

> [...]
> (Πληροφορική-ΑΕΙ) που έχουν καλές γνώσεις προγραμμάτισμού θα σας
> απαντήσουν ότι όχι μόνο δεν θα "προγραμμάτιζαν Open-Source" αλλά ότι τους
> φαίνεται κακή ιδέα σε σχέση με τις απολαβές που θα είχαν αν κρατούσαν τον
> κώδικα "κλειστό".
>  Επίσης το ΜΕΓΑΛΟ παράπονο μου είναι ότι στην Ελλάδα το Open-Source
> προσπαθούμε ΜΟΝΟ να το εκμεταλλευτούμε χωρίς να θέλουμε να προσφέρουμε
> κάτι σε αυτό. Φυσικά το 'τζάμπα' είναι πιο ωραίο ιδιαίτερα όταν αυτό
> σημαίνει ελάχιστο κόστος στο κράτος, εταιρίες κ.τ.λ. Αν πράγματι είναι
> έτσι τότε μάλλον βρισκόμαστε σε λάθος δρόμο.

Δεν είναι κακό να εκμεταλλευτείς το open source για να ζήσεις. Στο κάτω κάτω,
νομίζεις ότι εταιρείες όπως η ibm υποστηρίζουν το open source επειδή είναι
καλά παιδιά? :-) Έχουν μακροχρόνια στρατηγική που τους οδηγεί στην ολοένα και
μεγαλύτερη ανάμειξη στην εξέλιξη της τεχνολογίας, δηλαδή κέρδη!
Το πρόβλημα στην ελλάδα είναι ότι ΔΕΝ ψάχνει κανείς για νέες ιδέες γιατί
φοβούνται. Πολύ λίγες εταιρείες θα δεις στην ελλαδα που να κάνουν κάτι
πραγματικά πρωτοποριακό, οι περισσότερες ακολουθούν μεθόδους που έχουν
δοκιμαστεί κυρίως σε δυνατές και ευέλικτες αγορές (βλ. αμερική, αγγλία,
γερμανία). Και δε μπορώ να τις κατηγορήσω κιόλας. Ρισκάρεις εσύ την εταιρεία
σου με αποτέλεσμα να μείνεις στο δρόμο και σύ και όλοι οι υπαλληλοί σου, για
μια ίδεα; Ναι, αλλά αν ξέρεις ότι θα βγάλεις κέρδη. Και για να το ξέρεις
πρέπει να το ψάξεις... τούμπαλιν...
Εγώ δε νομίζω ότι είναι λάθος δρόμος. Είναι υγιής η εξέλιξη. Στην αρχή το
open source θα θεωρηθεί ως αντικατάσταση των μονοπωλίων (βλ. M$). Αλλά απλώς
να αντικαταστήσεις το μονοπώλιο δεν είναι λόγος για μια εταιρεία. Δεν θέλει
να πετάξει τα Windows μόνο και μόνο γιατί η M$ θέλει να πουλήσει. Αδιάφορο.
Αλλά θα πετάξει τα Windows, αν παρέχεις κάτι καλύτερο, αδιάφορο επίσης αν
είναι open source. Νομίζεις ότι οι περισσότερες εταιρείες θεωρούν το κόστος
των Windows το πρόβλημα; Όχι, το σημαντικότερο είναι το after sales support,
και ο χρόνος -που κοστίζει πολύ σε μια εταιρεία- που θα χάσεις για να
καθαρίσεις 80 PC από τον Nimda ή τον Klez. Αυτά τα λέω εκ πείρας, γιατί μετά
από πολύ κόπο και ιδρώτα, κατάφερα να τους πείσω να πειραματιστούν με το
linux. Και ευτυχώωωωως που οι servers μας ήταν όλοι σε linux!!! Αλλιώς θα
ήμουν τώρα για ψυχολογική υποστήριξη!!! Μακριά απο Windows servers! Θέλαν
reboot κάθε βδομάδα, ενώ το linux (300 μέρες uptime and counting, κι αυτό
λόγω μεταφοράς!)

Πίστεψέ με, τα λεφτά οι εταιρείες, τουλ. αυτές που δεν είναι software houses,
τα βγάζουν από το support, και το open source είναι απλώς ένα ατού για να
πουλήσουν περισσότερο support.

ΥΓ. Εν πάσει περιπτώσει, προβλέπω μια αλλαγή στην Ελλάδα στα επόμενα 2-3
χρόνια, η οποία θα μας εκπλήξει ευχάριστα.

--
Konstantinos Margaritis
Freelancer