Ενδιαφέρουσα η συζήτηση που έχετε ανοίξει σε αυτό το θέμα και προσωπικά θα ήθελα να συνεχισθεί. Δεν έχω χρόνο αυτή τη στιγμή να εκφράσω τις απόψεις μου, αλλά θα ήθελα να θυμίσω ορισμένα πράγματα. 1. Η ιδέα του open source στηρίζεται όχι από την οικονομίστικη άποψη των εταιρειών, οι οποίες χρειάζονται αποκλειστικά προϊόντα ή τουλάχιστον ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Η ιδέα του open source στηρίζεται στην αλτρουϊστική διάθεση του κατασκευαστή να μοιρασθεί την τεχνογνωσία του με άλλους. Το GPL μοντέλλο φτιάχθηκε για να εμποδίσει όποιον προσπαθήσει να εκμεταλλευθεί αυτόν τον αλτρουϊσμό, να τον οικειοποιηθεί. Με απλά λόγια φτιάχνω κάτι και σας δείχνω το πώς. Εσεις αν θέλετε να το εμπορευθείτε, πρέπει να αναφέρετε ποιος είμαι και αν θέλετ να φτιάξετε κάτι με βάση τη δική μου δουλειά, θα πρέπει να συμπεριφερθείτε όμοια με εμένα. 2. Οσον αφορά τους συμμαθητές του Φίλιππου, θα πρέπει να επισημάνω ότι οι φοιτητές των σχολών Πληροφορικής, έχουν το μοναδικό προνόμιο για τέτοιους ηθικούς προβληματισμούς. Σε κανέναν άλλο κλάδο δεν διαννοούνται ότι το προϊόν της τεχνογνωσίας τους θα μπορούσε να μην είναι αντικείμενο ευρεσιτεχνίας. Το πραγματικό ερώτημα για μένα είναι το ακόλουθο. Μπορεί το παράδειγμα της πληροφορικής να επεκταθεί και άλλους χώρους; Μπορεί το παράδειγμα της ανοικτής τεχνογνωσίας, να επεκταθεί στους δικηγόρους; Στους αρχιτέκτονες; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα δείξει αν το open source είναι καταδικασμένο ή όχι. Συγγνώμη αν σας κούρασα. Στάθης Αλεξόπουλος -----Original Message----- From: open-source-admin [ at ] grnet [ dot ] gr [mailto:open-source-admin [ at ] grnet [ dot ] gr]On Behalf Of DJ Art Sent: Friday, May 16, 2003 10:31 AM To: open-source [ at ] grnet [ dot ] gr Subject: Re: Προβληματισμοί και απορίες για το Open-Source στην Ελλάδα On Thursday 15 May 2003 19:47, Filippos Papadopoulos wrote: > Η προσωπική μου απορία πάντως είναι η εξής : > Υποθέστε ότι κάποιος θέλει να φτιάξει ένα Computer Game που να είναι > Ανοικτού Κώδικα. > Το να φτιάξεις ένα καλό παιχνίδι με αξιώσεις θέλει αρκετό κόπο, > αρκετές γνώσεις και ίσως αρκετούς ανθρώπους. Ετσι σίγουρα αυτοί οι > άνθρωποι θα θέλουν να ανταμειφθούν για τον κόπο τους (ίσως να θέλουν > να ζήσουν πουλώντας το). Το θέμα είναι ότι δεν μπορώ να σκεφτώ κάποια > 'υπηρεσία' που θα παρέχει η εταιρία που έχει αναπτύξει το παιχνίδι, > με την οποία φυσικά να βγάζει χρήματα. Επίσης εαν ο κώδικας είναι > ανοικτός είναι σχετικά εύκολο > κάποιος να τον κατεβάσει και να τον κάνει compilation. Έτσι μου > φαίνεται ότι η εταιρία θα πουλήσει ελάχιστες κόπιες. όχι. Αυτό που λές δεν είναι το πρόβλημα στα παιχνίδια. Τα παιχνίδια καταρχάς είναι πολύ πιο πολύπλοκη υπόθεση. Είναι σαν να λέμε Holywood, υπάρχουν μεγάλα ψάρια και μικρά ψάρια. Το πρόβλημα είναι όταν κονταροχτυπιούνται 2 εταιρίες-μεγιστάνες που είναι αυτές που ουσιαστικά οδηγούν την τεχνολογία και όλες τις υπόλοιπες. Π.χ. Doom3 και Unreal. (ID και Epic). Και μην ξεχνάς ότι μπαίνουνε και οι εταιρίες κατασκευής chipset για τις κάρτες γραφικών μέσα στο κόλπο. Αυτό που επικρατεί αυτή τη στιγμή είναι να δίνουν public τα engines υπό την GPL μετά την πάροδο αρκετών χρόνων από την κυκλοφορία του παιχνιδιού (για παράδειγμα DukeNukem 3D, Quake 1, Quake 2). όταν το παιχνίδι είναι καινούριο, δίνουν public μόνο το game code υπό κάποια custom άδεια (που απαγορεύει εμπορική εκμετάλλευση) ειδικά για τους φανατικούς "hackers" του κάθε παιχνιδιού που θα κάτσουν να φτιάξουν modifications/total conversions με αυτό (και ουσιαστικά να βγάλουν ένα νέο game ή gameplay). Μπορεί να μην είναι "πολύ", όμως ακόμα κι αυτό είναι ένα πρώτο βήμα. Τώρα, ισχύει αρκετά το μοντέλο που περιέγραψε ο Μαργαρίτης. Games που θα στοχεύουν σε subscriptions για να παίζονται multiplayer. Επίσης, λύση σε αυτό που περιγράφεις θα ήταν και η εξής: εγώ είμαι η εταιρία και κατασκευάζω το παιχνίδι. Το κάνω release free για όλους υπό την GPL. όμως, δεν δίνω μαζί και τα data packs, δηλαδή τα αρχεία των animation, των textures, των ήχων και όλα αυτά. Αυτά θα τα πουλήσω σε CD. Οπότε εσύ έχεις το παιχνίδι, αλλά δεν μπορείς να παίξεις χωρίς τις δημιουργίες των "καλλιτεχνών" της development ομάδας. Απλό. Anyway, παντού μπορεί να βρεθεί φόρμουλα για αξιοποίηση του open source μοντέλου. Τα παιχνίδια είναι ομολογουμένως το πιο "δύσπεπτο" κομμάτι της αγοράς για να εφαρμοστεί. Και όμως, όπως βλέπεις, υπάρχουν λύσεις. Φαντάσου λοιπόν για άλλους τομείς της αγοράς. -- Kyritsis Athanasios <djart at hellug.gr> - What's your ONE purpose in life ? - To explode, of course! ;-) _______________________________________________ Open-source mailing list Open-source [ at ] grnet [ dot ] gr