ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: Επιστροφή χρημάτων για Windows κατά την αγορά υπολογιστή

  • Subject: Re: Επιστροφή χρημάτων για Windows κατά την αγορά υπολογιστή
  • From: Jennie Petoumenou <epetoumenou [ at ] gmail [ dot ] com>
  • Date: Wed, 12 Aug 2009 00:23:12 +0300
Συνέχεια:
Υπάρχει μία σελίδα με τα νομικά επιχειρήματα, σύνοψη νομοθεσίας, δικαστικές
αποφάσεις <http://www.racketiciel.info/documentation/droit/#jurisprudence>και
αποφάσεις
ειρηνοδικείων και φιλικούς
διακανονισμούς<http://www.racketiciel.info/documentation/droit/#jugements-proximite-et-amiable>
.

Το γενικότερο σχόλιο είναι ότι προφανώς οι Γάλλοι το έχουν ψάξει αρκετά το
θέμα!
Τέσσερις δίκες σε εφετείο και καμιά 15αριά διακανονισμοί/αποφάσεις
ειρηνοδικείου εκδίκασης μικρών διαφορών.

Από τις δίκες προκύπτουν δύο πράγματα: Σε όλες τις περιπτώσεις έχουν
καταδικαστεί οι κατασκευαστές γιατί δεν αναγράφουν την τιμή του λογισμικού.
Όμως, τα δικαστήρια έχουν σε γενικές γραμμές δεχτεί ότι η προσφορά πακέτων
υλικού/λογισμικού αποβαίνει προς όφελος του καταναλωτή.

Για τους διακανονισμούς τώρα. Κοίταξα τις 5-6 πρώτες αποφάσεις. Οι θετικές
αποφάσεις αναφέρουν όλες α) ότι ο πελάτης δεν είχε δυνατότητα αγοράς
υπολογιστή χωρίς παράθυρα από το κατάστημα, β) ότι λειτουργεί σε βάρος της
εταιρείας το ότι δεν είχε ενημερώσει τον πελάτη εκ των προτέρων για την τιμή
του λογισμικού, και γ) ότι έχει αποδειχθεί ότι αρκεί η επιστροφή
αυτοκόλλητου/CD εγκατάστασης για να υπάρξει αποζημίωση, και άρα είναι
καταχρηστική η απαίτηση επιστροφής του μηχανήματος. Σε μία περίπτωση
θεωρείται καταχρηστική η απαίτηση επιστροφής παρόλο που γίνεται με έξοδα της
εταιρείας. Οι αποφάσεις που απορρίφθηκαν καταρχάς αφορούσαν υπολογιστές
μέχρι 400€, όπου η εταιρεία πρότεινε αποζημίωση της τάξης των 10-30€ (με ή
χωρίς επιβάρυνση για την επιστροφή του υπολογιστή). Το βασικό επιχείρημα των
δικαστών ήταν ότι είναι υπερβολική η απαίτηση του πελάτη για αποζημίωση της
τάξης των 100-250 ευρώ.

Γενικά, στη Γαλλία υπάρχει νομοθεσία που απαγορεύει τη συνδεδεμένη πώληση
οποιωνδήποτε αγαθών, αν και είναι μάλλον ασαφές το αν αυτό επιτρέπεται όταν
είναι προς όφελος του καταναλωτή.
Από πλευράς ΕΕ, ισχύει η οδηγία
225/2009/CE<http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val=401179:cs&lang=el&list=425612:cs,401179:cs,393595:cs,393286:cs,&pos=2&page=1&nbl=4&pgs=10&hwords=&checktexte=checkbox&visu=>που
απαγορεύει τις καταχρηστικές πρακτικές, και η οποία απαγορεύει ρητώς
ορισμένες πρακτικές (παράρτημα 1), αλλά όχι και τη συνδεδεμένη πώληση (αν
και στο σάιτ υποστηρίζουν ότι αυτό καλύπτεται από την πρακτική 29). Ωστόσο,
η οδηγία προβλέπει ότι άλλου είδους ρήτρες θα πρέπει να κρίνονται κατά
περίπτωση, για να αποφασιστεί αν θεωρούνται καταχρηστικές. Παράλληλα, η
οδηγία αυτή απαγορεύει στα κράτη μέλη να εφαρμόσουν αυστηρότερη νομοθεσία
στο εσωτερικό τους. Στο σάιτ αναφέρεται μια απόφαση του Ευρ. Δικαστηρίου για
το Βέλγιο. Το βελγικό δικαστήριο είχε αποφασίσει ότι η πρακτική της Total
(oil) ήταν συνδεδεμένη πώληση και άρα απαγορεύεται. Το Ευρ. Δικ. αποφάσισε
ότι η συγκεκριμένη βέλγικη νομοθεσία δεν συνάδει με την ευρωπαϊκή και άρα
δεν ισχύει. Άφησε όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο να θεωρείται η πρακτική αθέμιτη
και καταχρηστική με βάση και την ευρ. νομοθεσία.
Μου έκανε πάντως εντύπωση ότι δεν έχουν υπάρξει δικαστικές αποφάσεις για
Dell/HP.

H σελίδα του σάιτ με πρόσφατες ειδήσεις/άρθρα στον τύπο είναι
εδώ<http://www.racketiciel.info/documentation/archives-actualites>.
Και εδώ ένα <http://www.ecrans.fr/Nouvelles-victoires-contre-la,7631.html>άρθρο
από το ηλεκτρονικό μαγκαζίνο τεχνολογίας της Libération (η μεγαλύτερη
αριστερή/κεντρώα εφημερίδα στη Γαλλία).

Γενικά πάντως, στη Γαλλία έχουν οργανωθεί αρκετά, με αποτέλεσμα αρκετές
εταιρείες να έχουν τυποποιήσει τη διαδικασία αποζημίωσης, ενώ, από ότι
φαίνεται, τα δικαστήρια έχουν αποφανθεί θετικά όταν βρέθηκαν αντιμέτωπα με
στέρεα επιχειρήματα και λογικές αξιώσεις.
Προφανώς, μια σελίδα με καλούς κατασκευαστές και διανομείς στην Ελλάδα θα
ήταν πολύ χρήσιμη. (Ίσως και με ξένες εταιρείες που αποστέλλουν στην
Ελλάδα).

Τζένη