ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: "debian call for tender by the french government"

  • Subject: Re: "debian call for tender by the french government"
  • From: Pantelis Koukousoulas <pktoss [ at ] gmail [ dot ] com>
  • Date: Sat, 17 Dec 2011 17:57:19 +0200
2011/12/17 Kostas Mousafiris <kvisitor [ at ] gnugr [ dot ] org>:

> [...]
> επιστημονικότατο άρθρο "The Economic Case for Open Source Foundations", όπου
> μπορεί κανείς να βρει πολύ ωραία, σοβαρά και χρήσιμα επιχειρήματα τόσο υπέρ
> της τεκμηριωμένης οικονομικής βιωσιμότητας των διαφόρων Κοινοτικών Ιδρυμάτων
> Open Source, όσο και για την δυνατότητα να αποτελέσουν μία στέρεη βάση, πάνω
> στην οποία να στηριχθεί ένα οικοσύστημα εταιρειών, που με τη σειρά τους, θα
> είναι κερδοφόρες. Και, φυσικά, αν θέλει κανείς, θα μπορούσα να παραθέσω και
> πολλαπλές άλλες πρόσθετες δημοσιεύσεις και άρθρα, που συνηγορούν προς την

Το "quick sand" δεν αφορούσε τη βιωσιμότητα οργανισμών και projects όπως η
debian. Π.χ., το Ubuntu είναι διανομή με εταιρεία από πίσω της και με
πολλαπλάσιους
(σύμφωνα με ανέκδοτα στοιχεία τουλάχιστον) χρήστες, αλλά αν κάποιος έκανε μια
εκτίμηση, οι πιθανότητες να υπάρχει η debian σε 10 χρόνια είναι σαφώς
μεγαλύτερες
από το να υπάρχει το Ubuntu.

Τα προβλήματα με το debian είναι πρώτον όταν πρέπει να φέρεις μία distro-wide
αλλαγή για να υποστηρίξεις τους χρήστες σου, πρέπει να πείσεις πολύ κόσμο
και να περάσεις από αρκετή "γραφειοκρατία" (πόσο μάλλον ότι αν είσαι εταιρεία
αρκετοί θα σε κοιτάξουν με "μισό μάτι").

Δεύτερον ότι το debian main archive είναι υπερβολικά μεγάλο, τόσο ώστε κάποια
από τα πακέτα να μην έχουν την ίδια ποιότητα με άλλα. Όχι τόσο από άποψη
packaging (σε αυτό μόνο καλά λόγια έχω να πω) αλλά από άποψη "upstream".
Αυτό αναγκάζει κάποιον που θέλει να κάνει υπεύθυνο support να ορίσει ένα
υποσύνολο του debian ως "υποστηρίξιμο".

Οπότε πολλοί (βλέπε Ubuntu, Mint) καταλήγουν ότι το πιο εύκολο/γρήγορο
είναι να κάνεις fork το debian παρά να το βελτιώσεις.

Τρίτον, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει μία LTS έκδοση του debian με υπόσχεση
για upstream support (τουλάχιστον security updates να γίνονται αποδεκτά) για 5
τουλάχιστον χρόνια. Σύμφωνοι ότι οι αλλαγές εκδόσεων στο debian είναι ίσως οι
πιο απροβλημάτιστες αλλά πολλές φορές συνοδεύονται από ανεπιθύμητες για τους
(τουλάχιστον κάποιους) χρήστες αλλαγές (Gnome3, KDE4). Αυτό δουλεύει μια χαρά
όταν οι χρήστες είναι "τσάμπαmen" και οι developers είναι εθελοντές,
αλλά κάποιος
που σου έχει δώσει 2εκ ευρώ δε φαντάζομαι να το ευχαριστηθεί όταν του πεις
"σου χάλασα το desktop επειδή με βολεύει για το support" :P

Τίποτα από τα παραπάνω δεν είναι αξεπέραστο ως πρόβλημα και σε όλους αυτούς
τους τομείς από ότι ξέρω υπάρχει συνεχής πρόοδος, απλά νομίζω "we are not
there yet". Μακάρι βέβαια να έχω άδικο ή project σαν αυτά να βοηθήσουν
ουσιαστικά
στο να ξεπεραστούν αυτά τα προβλήματα με τις κοινοτικές διανομές.

> Πάντως, δεν μπορώ να πιστέψω ότι ΔΕΝ υπάρχουν πχ. 2, 3 ή 5 εκατομ. ευρώ
> έστω και αυτή την εποχή στην Ελλάδα, για να γίνει ένα τέτοιο έργο....

Ο προϋπολογισμός του 2012 έχει "τρύπα" 4 δις (!!) ευρώ. Βέβαια αν
είμαστε ανοιχτοί
στο να απολύσουμε 30 δημ. υπαλλήλους (x 20.000 το χρόνο = 600.000 x 3 ~= 2m)
ώστε να εξοικονομηθούν οι πόροι αυτοί, δεν είναι κάτι αδύνατον. Αλλά ποιός
εμπιστεύεται ότι αυτοί οι 30 θα επιλεγούν αξιοκρατικά για να απολυθούν;
Δυστυχώς η πραγματικότητα πιστεύω είναι τόσο σκληρή. Οι εποχές που
υπήρχε η "εύκολη λύση" (δανεισμός) φαίνεται έχουν παρέλθει. Κάθε ευρώ
που δίνεται κάπου πρέπει να κοπεί από κάπου αλλού.

> Αλλά, όπως ξέρουμε όλοι, ένα μικρό δενδράκι πρέπει να βρει το κατάλληλο
> μικροκλίμα για να μπορέσει να αναπτυχθεί και να γιγαντωθεί. Αυτό το
> "σωστό επιχειρηματικό μικροκλίμα" δεν υπήρξε, δυστυχώς, ποτέ στη
> χώρα μας, πρέπει να το παραδεχθούμε...

Σε αυτό αναφέρομαι, όχι στην αξία του ανθρώπινου δυναμικού (το οποίο φεύγει
έξω για να επιβιώσει και να δικαιωθεί και ποιός μπορεί να τους κατηγορήσει).

Χαιρετισμούς,
Παντελής