ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: Licensing Workshop

Faidon Liambotis wrote [edited]:

> Συγγνώμη από το διάλειμμα από τα Haiku, :) αλλά σε τι ακριβώς αναφέρεσαι;
> Δεδομένου ότι ετοιμάζεται το OSM integration (αρχικά στο επίπεδο της
> εμφάνισης χαρτών σε σελίδες και εφαρμογές των έργων Wikimedia[1][2]

είναι ωραίο και σημαντικό να γίνονται τέτοιες προσπάθειες
μέσα σε Hackathons για να ανακαλύπτονται και να επιλύονται
τα τεχνικά προβλήματα.  και φυσικά δεδομένου ότι η wikipedia
επιτρέπει customization που σε αφήνει να βάλεις ό,τι javascript θες,
υπάρχουν μερικοί που έχουν ήδη "ενώσει" τα δεδομένα.
αλλά από αυτό το σημείο μέχρι να διαθέσει πραγματικά (και επίσημα)
η ίδια η wikipedia τα δεδομένα αυτά... υπάρχει αρκετή απόσταση.
talk to your general counsel (or the deputy general counsel) :-)

επί της ουσίας, το πρόβλημα είναι με τις άδειες για δεδομένα.
ο Πρόδρομος έγραψε πολύ σωστά για τις συμβατότητες (α-συμβατότητες, μάλλον)
των διαφόρων αδειών.

θα ήθελα, όμως, να αναφερθώ και στο θέμα που προκύπτει
στα μαζικά δεδομένα ακόμα και με το απλό attribution.

στη σελίδα που ανέφερε ο Φαίδωνας, έχουμε ένα καλό παράδειγμα
	https://www.mediawiki.org/wiki/Z%C3%BCrich_Hackathon_2014/Geo_Namespace
απεικονίζονται τα επίκεντρα από 350Κ+ σεισμούς στον κόσμο
και η εικόνα κάνει φανερές τις τεκτονικές πλάκες.
για να σκεφτούμε, όμως, από που έρχονται αυτά τα δεδομένα;

στην ιδανική περίπτωση, όλα θα ήταν από ένα data set,
οπότε με μια απλή αναφορά ("δεδομένα από Χ") καθάρισες.
αλλά αν ερχόντουσαν από πολλά;
αν κάθε χώρα δημοσίευε στοιχεία για τους σεισμούς της; (υπό CC-BY).
τότε η εικόνα θα έπρεπε να συνοδεύεται από καμμιά 100αριά αναφορές.
αν ήθελες να τη βάλεις σε ακαδημαϊκό paper, θα έπρεπε να βάλεις
100 αναφορές στο τέλος.  αν ήθελες να τη δείξεις ως slide
σε παρουσίαση, θα έπρεπε να είχες και μερικά ακόμα slides με τις αναφορές.

και μιλάμε μόνο για ένα είδος δεδομένων!  φαντάσου να θες να κάνεις
mash-ups χρησιμοποιώντας και άλλα datasets.

και αυτά στην καλή περίπτωση που όλοι χρησιμοποιούν τη γνωστή CC-BY.
αν ο καθένας έχει τους δικούς του όρους (πχ. "non-commercial",
που ανοίγει συζητήσεις περί του τι είναι αυτό και που αναφέρεται)
ή άδειες γραμμένες πρόχειρα, φαντάζεστε τι θα γίνει.

και όλα αυτά χωρίς να αρχίσουμε να συζητάμε αν τα δεδομένα
είναι copyrightable, αν υπάρχουν χωριστές άδειες για κάθε δεδομένο
και χωριστή για τη βάση δεδομένων που τα μαζεύει, κλπ. κλπ.  χάος!

το παράδειγμα που είχα υποσχεθεί έχει να κάνει με απεικόνιση βατράχων
σε χάρτη(!).  να μην τα γράφω εγώ, ο Peter έκανε καλή δουλειά:
	http://peterdesmet.com/posts/illegal-bullfrogs.html
και κάθησε και ανέλυσε τις άδειες από διάφορα datasets:
	http://peterdesmet.com/posts/analyzing-gbif-data-licenses.html

εν κατακλείδι: προχωράμε ταχύτατα προς ένα μέλλον όπου δεδομένα
θα χρησιμοποιούνται συνεχώς σε μεγάλη κλίμακα, και
οι άδειες θα είναι καθοριστικές για την εξάπλωσή τους.
οι έχοντες φάει χρόνια συζητώντας και αναλύοντας άδειες λογισμικού
παρατηρούν ότι τα ίδια λάθη επαναλαμβάνονται τώρα στις άδειες δεδομένων
και κρούουν τον κώδωνα κινδύνου.

και τέλος, αν και ένθερμος οπαδός του copyleft για software,
για δεδομένα προσωπικά προτιμώ CC0 με voluntary attribution request,
ώστε να διευκολύνεται η χρήση τους στο μέγιστο βαθμό.

--
-- zvr --