ΕΕΛ/ΛΑΚ - Λίστες Ταχυδρομείου

Re: No more desktop Linux systems in the German Foreign Office

  • Subject: Re: No more desktop Linux systems in the German Foreign Office
  • From: Nick Kossifidis <mickflemm [ at ] gmail [ dot ] com>
  • Date: Tue, 22 Feb 2011 21:46:21 +0200
Στις 22 Φεβρουαρίου 2011 5:38 μ.μ., ο χρήστης Vassilis Saliakas
<saliakas [ at ] gmail [ dot ] com> έγραψε:
> Το σχόλιο μου για τη συνήθεια αναφερόταν στο "training". Απλά, όπως αναφέρει
> και ο Παναγιώτης, όταν σε ποσοστό 90% χρησιμοποιούν MS Office και συμπληρώνω
> ενδεχομένως δεν γνωρίζουν ούτε καν την υπαρξη του ΟΟ, είναι πολύ δύσκολο να
> τους αλλάξει κανείς τη συνήθεια. Εδώ εξακολουθούν να χρησιμοποιούν σε
> ποσοστό άνω του 50% τον ΙΕ ενώ υπάρχουν άλλοι browsers που είναι και πολύ
> πιο γρήγοροι και πολύ πιο ασφαλείς. Και η απάντηση που σου δίνουν είναι ότι
> αυτόν έχω συνηθίσει.
> Απλά, ορισμένες φορές αναρωτιέμαι τι πρέπει να γίνει για να καταλάβουν ότι
> [...]

Μπορώ να πω ότι τους καταλαβαίνω πλήρως...

Πρόσφατα ξεκίνησα στο πανεπιστήμιο να μαζεύω κόσμο και να παίζουμε με
Linux κλπ, να κάνουμε troubleshooting και όλα τα σχετικά. Το πρώτο
βήμα λοιπόν ήταν να κάνουμε ένα Install fest, λέω εγώ Gentoo
χρησιμοποιώ αλλά ΟΚ δεν είναι και ότι καλύτερο για κάποιον που
ξεκινάει με την έννοια ότι μπορεί να ξενερώσει πολύ εύκολα με τα
απανωτά compile κλπ, το fedora και το SuSE μου τη δίνουν (sorry παίδες
γούστα είναι αυτά), το debian μου αρέσει αλλά έχει μείνει κάτι χρόνια
πίσω και μένει το Ubuntu. Αναφέρω δημοφιλείς διανομές με τη λογική ότι
θα μπορέσουν να βρουν και μόνοι τους βοήθεια στο Internet (κάτι που
είναι και απώτερος σκοπός, να ξεψαρώσουν). Ρωτάω και γενικότερα κόσμο
και όλοι στηρίζουν το ubuntu και ότι είναι πολύ user friendly και
δουλεύει καλά κλπ. Πάω κι εγώ και τους βάζω το 10.10 και ιδού τι
φάγαμε στη μάπα:

α) Τα παιδιά στο ubuntu αποφάσισαν να ξεσκίσουν τελείως το Init και να
βάλουν ένα πράγμα που λέγεται ureadahead και υποτίθεται ότι κάνει
optimize το boot process για να φορτώνει ποιο γρήγορα τα services.
Ο.Κ. καλή ιδέα σε πρώτη φάση (αν και το βασικό είναι να μη φορτώνεις
άσχετα processes στο boot :P). Φυσικά το ureadahead τρέχει πριν το
udev γιατί θέλει να κάνει optimize τα πάντα και οι φωστήρες δε
σκέφτηκαν ότι κάποιος λογικός άνθρωπος θα βάλει το /var σε ξεχωριστό
partition (πολύ λογικό γιατί εκεί είναι τα VARiable files και δεν θες
πχ. να έχεις το home σου εκεί -ομοίως και το /tmp-) με αποτέλεσμα να
τον πίνει το ureadahead γιατί προσπαθούσε να φορτώσει το state του απ'
το /var, να μη φορτώνει καν το udev, να μη γίνεται mount τίποτα και να
μένει το σύστημά σου στον αέρα (εν το μεταξύ έκανε και timeout το
mount ! έχουν βάλει κάτι βλακείες στο σύστημα χωρίς καμία λογική,
είπαμε να κάνουμε γρήγορο το boot αλλά προϋπόθεση είναι να γίνεται και
boot !). Το κερασάκι στη τούρτα, το ureadahead μπήκε by default μετά
από update και ομολογουμένως όταν ξαφνικά το σύστημά σου εκεί που
δούλευε δεν bootάρει καν φρικάρεις. Περιττό να πω ότι δεν είναι και
ότι ποιο εύκολο για έναν πρωτάρη να αντιμετωπίσει προβλήματα στο Init
και όταν το πρώτο πράγμα που αντιμετωπίζεις απ' το πουθενά είναι το
σύστημα να καταρρέει μάλλον ξενερώνεις εύκολα. Αν και θεωρώ τον εαυτό
μου σχετικό με το σπορ μου πήρε κάποια ώρα να καταλάβω τι παίζει -όλα
απ' το τηλέφωνο εν το μεταξύ-  (ήθελα και elegant λύση αλλά πού, έχουν
βάλει τόσες custom βλακείες μέσα που μέχρι να δω τι παίζει κοπάναγα το
κεφάλι μου στο τοίχο και όταν το ψιλοέστρωσα διαπίστωσα ότι οι
developers του ubuntu θεωρούν πως το να βάζεις το /var σε ξεχωριστό
partition δεν είναι και τόσο συχνό φαινόμενο σε desktop pcs (!) και
μπορεί και να το φτιάξουν σε επόμενο release
-https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ureadahead/+bug/523484-
αντιμετώπιση super ! τελικά το πέταξα γιατί δε ρίσκαρα να τον ξαναπιεί
σε επόμενο update). Έριξα μερικά μπινελίκια και μου πέρασε αλλά ήταν
μόνο η αρχή...

β) Κι εκεί που όλα πήγαιναν καλά σε κάποιο επόμενο update καπουτ ο
ήχος, είχα ξεχάσει πως είναι να χρησιμοποιείς pulseaudio αλλά τα
παιδιά του ubuntu φρόντισαν να μου το θυμίσουν. Το alsa plug δε
δούλεψε ποτέ, το flashplayer επίσης (υπάρχει μια βιβλιοθήκη για
pulseaudio support αλλά δεν γίνεται και τόσο maintain με αποτέλεσμα
πχ. να μην υπάρχει πακέτο -τουλάχιστον όταν δημιουργήθηκε το
πρόβλημα-), το audacious κόλλαγε, το σύστημα ξέχναγε το state και
ξεκινούσε muted, το μικρόφωνο δε δούλευε (αλλά σε αυτό φταίει και ο
driver) και άλλα ωραία. Πάω κι εγώ τσαντισμένος να πετάξω το
pulseaudio και ω του θαύματος όλα τα audio applications έχουν γίνει
compiled με pulseaudio support, ευτυχώς δεν το έχουν όλα ως dependency
αλλά είχε πλάκα που ενώ δεν υπήρχε pulseaudio (όλα δούλευαν μια χαρά
με το alsa εν το μεταξύ) τίποτα σε gnome applet κλπ δεν δούλευε (το
sound properties περιμένει να συνδεθεί με τον pulseaudio daemon ως την
αιωνιότητα κλπ), φυσικά δεν μπορείς να αλλάξεις το volume με τα
function keys και αν ψάχνεις να βάλεις κάποιο προγραματάκι alsa-based
σε applet για να αυξομειώνεις την ένταση έχασες γιατί το ubuntu δεν
υποστηρίζει σκέτη alsa οπότε ιδού η elegant λύση ->
http://howto.blbosti.com/2010/04/ubuntu-make-alsa-default-instead-of-pulseaudio/
. Άντε πες το στον πρωτάρη να κάτσει με το καλημέρα τα compile κλπ,
αμα ήταν του έβαζα κάνα sabayon και τελείωνε η υπόθεση. Λέω εντάξει
φταίει και η adobe που δεν υποστηρίζει pulseaudio, ήταν και ο driver
προβληματικός και δε δουλεύει το μικρόφωνο, αλλά είναι ΤΟΣΟ στόκοι
πλέον που έχουν καταφέρει να μην υποστηρίζουν απλά το alsa όπως όλος ο
κόσμος. Εγώ θυμάμαι ότι το ΕΛΛΑΚ έχει βασικό χαρακτηριστικό ότι σου
δίνει πολλές επιλογές, στη περίπτωση αυτή προφανώς οι επιλογές πήγαν
περίπατο. Άλλη μια σειρά από μπινελίκια εκσφενδονίστηκαν προς κάθε
κατεύθυνση αλλά λέω ε Ο.Κ. μετά κι από αυτό δε θα έχει πρόβλημα
(βασικά το ψιλοπερίμενα να έχει προβλήματα το pulse)...

γ) Όσο και αν θέλω όμως να πιστέψω ότι έχουμε επιτέλους μια user
friendly διανομή που τη χρησιμοποιεί κόσμος και μπορώ έστω και με 2-3
προβλήματα να κάνω άτομα να το γυρίσουν σε ΕΛΛΑΚ τόσο πέφτω έξω.
Διαπίστωσα λοιπόν ότι το laptop είχε κάρτα wi-fi της broadcom και όλο
χαρά πήγα να εγκαταστήσω τον open-source driver και να πετάξω τον
binary, station-only driver (ήθελα να τους δείξω πώς στήνεται ένα
ασύρματο δίκτυο και ήθελα να τους βάλω να στήσουν AP κλπ + ο binary
driver που ερχόταν με το ubuntu έπιανε με το ζόρι 1Mbit !). Τα 'θελα
και τα παθα ! Προσπερνάω τα παρανοϊκά που κάνει το ubuntu με τα kernel
modules γιατί το mail θα γινόταν σαφώς μεγαλύτερο και αρκεί να πω ότι
ο driver δεν είναι και τόσο stable αλλά απ' όσο γνωρίζω δουλεύει και
όντως δούλεψε στην αρχή μια χαρά. Βιάστηκα όμως γιατί στο επόμενο
update που αναβαθμίστηκε ο kernel και το build system του ubuntu
ξανα-έφτιαξε το compat-wireless κάτι πήγε στραβά (α ναι ήταν ακόμα ο
2.6.35, "απλά" κάνουν backport fixes, δε θα πρεπε να διαλυθεί το
σύμπαν) με αποτέλεσμα με το που προσπαθεί η κάρτα να scanάρει το
σύστημα τρώει hang. Άντε βγάλε άκρη τώρα ποιος έκανε τη βλακεία,
υποτίθεται όμως ότι το ubuntu είναι stable διανομή και προσέχει τι
drivers ανεβάζει στα repositories τους.

Συμπεράσματα:

α) Αν εξαιρέσεις το γ που στη τελική κανείς δε με υποχρέωσε να βάλω
τον open source driver που είναι ακόμα beta (ο οποίος όμως δούλευε
κανονικά μέχρι το update του kernel -άσχετο με τον driver που είναι σε
άλλο πακέτο και δεν έγινε update), τα α + β δεν μπορεί να τα
αντιμετωπίσει ένας χρήστης που ξεκινάει με το Linux ακόμα και το α να
δικαιολογήσω γιατί πήγα να κάνω custom partitioning και δε πήγα στο
flat μοντέλο του ubuntu, το β δε δικαιολογείται με τίποτα ! Αν κάτι
τέτοιο συνέβαινε σε έναν οργανισμό πόσο μάλλον του δημοσίου την
επόμενη μέρα θα έβριζε όλος ο κόσμος τους προγραμματιστές, τους
managers και όλους τους υπεύθυνους που του πλάσαραν αυτό το buggy
πράγμα ως user friendly και stable. Τα bugs εν το μεταξύ υπάρχουν
παντού, και στο cups και στο Open/Libre Office και όπου κοιτάξεις !
Πάλι καλά το gnome παραμένει stable και έχει ένα σοβαρό release plan
το οποίο τηρεί αυστηρότατα και τουλάχιστον το GUI δε crashάρει (δε
μιλάω για το KDE4 γιατί πάλι το mail θα γίνει τεράστιο)...

β) Επιβεβαιώθηκε αυτό που ανέκαθεν πίστευα για τις εμπορικές διανομές,
ποιο πολύ ενδιαφέρονται να πουλήσουν feature updates και support παρά
να έχουν κάτι stable, βλέπω τώρα ότι στο επόμενο ubuntu πχ. θα
πετάξουν τον X και θα βάλουν ένα καινούριο replacement που δεν έχει
δοκιμαστεί ιδιαίτερα και δε θα είναι η μόνη διανομή που το κάνει, όπως
και το ureadahead ήταν κάτι καινούριο που έπρεπε να πουλήσουν και
βιάστηκαν να το χώσουν, έτσι το κόβω να γίνεται και με αυτό.
Καταλαβαίνω ότι κάποιοι πληρώνουν και θέλουν να δουν όσο το δυνατόν
ποιο γρήγορα τα δικά τους προγράμματα να βγαίνουν στο προσκήνιο αλλά
αυτό το πράγμα οδηγεί σε χαμηλής ποιότητας κώδικα. Μπήκε ο
ανταγωνισμός στο ΕΛΛΑΚ πριν ακόμα ορθοποδήσει και δεν μπορώ να
καταλάβω τι προσπαθούν να αποδείξουν, ότι στους τυφλούς επιβιώνει ο
μονόφθαλμος ? Σε λίγο θα τρώμε crashes ποιο συχνά απ' τα windows ! Από
εδώ και πέρα μόνο Gentoo, Sabayon και Debian, τουλάχιστον θα μπορώ να
παραπέμπω κόσμο σε man pages και howtos, όχι να μυρίζω τα νύχια μου τι
η τάδε εταιρία θεώρησε "έξυπνο" και πήγε και έβαλε στη διανομή της
πριν το κάνει document και το δοκιμάσει επαρκώς γιατί έπρεπε να
πουλήσει "καινοτομία".

γ) Επίσης επιβεβαιώθηκε ότι ποιο πολύ ασχολούμαστε με το πώς θα
πλασάρουμε το ΕΛΛΑΚ παρά με το να κάνουμε τον κώδικα να δουλεύει ! Θα
μου πεις δεν είναι όλοι υποχρεωμένοι να είναι προγραμματιστές και να
διορθώνουν bugs αλλά τουλάχιστον όταν κάποιος φτιάχνει μια διανομή και
δεν είναι προγραμματιστής ας κάνει το φελέκι μου λίγο testing πριν
γίνουμε όλοι μαζί ρεζίλι, αν κάποιος είναι manager ας ακούσει λίγο
τους τεχνικούς του όταν του λένε ότι κάτι δεν είναι ακόμα έτοιμο και
ας καταλάβει ότι τα deadlines δεν είναι το παν και αν κάποιος είναι
έτοιμος να επενδύσει στο ΕΛΛΑΚ ας επενδύσει στην ανάπτυξή του και όχι
τόσο στην προώθησή του (το ubuntu είναι όλο διαφήμιση πχ.). Όταν κάτι
είναι καλό δε χρειάζεται ιδιαίτερη προώθηση, όταν είναι σαβούρα είναι
που καταντάς να ζαλίζεις :P Στη προκειμένη περίπτωση στη Γερμανία αντί
να επιχειρήσουν να λύσουν τα προβλήματα που είχαν και να πληρώσουν
κάποιους ανθρώπους να γράψουν κώδικα στα μέτρα τους (και έχουν και απ'
τα δυο στη Γερμανία) επέλεξαν να τα παρακάμψουν γιατί θεώρησαν ότι το
κόστος για κάτι τέτοιο ήταν μεγαλύτερο αν λάβεις και το κόστος
μετάβασης/εκπαίδευσης κλπ απ' το να γυρίσουν στη M$. Θα μπορούσαν να
σκεφτούν ποιο μακροπρόθεσμα και να επενδύσουν ουσιαστικά στο ΕΛΛΑΚ
αλλά κανείς δε μπορεί να τους κατηγορήσει γι' αυτό κάποιος πήγε και
τους πούλησε stability (και δεν είναι μόνο οι εταιρίες, και εμείς
συνεισφέρουμε σε αυτό πάνω στον ενθουσιασμό μας) και του έδωσε
unsuported printer drivers κλπ. Όταν μπαίνουμε στη διαδικασία να
αντιμετωπίζουμε το ΕΛΛΑΚ ως προϊόν πρέπει να είμαστε έτοιμο να
ανταγωνιστούμε με άλλους όρους.

--
GPG ID: 0xD21DB2DB
As you read this post global entropy rises. Have Fun ;-)

πλοήγηση μηνυμάτων